Slovensko izobraževalno omrežje
Vladimir Batagelj, Andrej Brodnik, Matija Lokar
Univerza v Ljubljani, FMF, Izobraževalna delavnica
http://www.educa.fmf.uni-lj.si/ro/izomre/novice/omrezje.htm
(This WWW composition is available also in
English.)
Motivacija
V okviru projekta Šolski tolar teče tudi program
Računalniško opismenjevanje.
- informatizacija učnih načrtov
- zagotavljanje dostopa in organizirane uporabe omrežja
- sistem izobraževanja učiteljev
- kadrovska podpora IT na šolah
- zagotavljanje življenskega cikla opreme
Internet ponuja veliko -- cel svet; preveč. Problem kako najti, kar nas zanima.
Odgovor je znan - organizacija.
V naslednjih letih lahko pričakujemo, da bo večje število šol
vzpostavilo svoje lastne omrežne strežnike, na katerih bodo ponudile
drugim uporabnikom lastna izobraževalna gradiva. Poleg tega so/bodo
vzpostavljeni omrežni strežniki tudi na posameznih fakultetah in
drugih ustanovah povezanih z izobraževanjem (muzeji, galerije, inštituti, ...).
Zato je že sedaj smiselno
začeti razmišljati o organizaciji
Slovenskega izobraževalnega omrežja,
ki naj zagotovi dostopnost posameznih strežnikov in gradiv na njih.
Tako je na primer omrežje Schoolnet/Canada.
Načela
Pri pripravi tega omrežja je potrebno upoštevati naslednja
vodila:
- decentraliziranost: odgovornost 'vzdrževalcev' na
posameznih strežnikih za lokalno organiziranost in stanje;
- standardi: dogovori o enotnih rešitvah posameznih
problemov, kar omogoča pripravo in enostavnejšo uporabo omrežnih
storitev;
- nevsiljivost: omrežje ponuja možnosti in storitve; izkoriščanje
je prepuščeno uporabnikom;
- izvedba na logičnem nivoju: v omrežnih sestavkih
naj uporabnik vidi vsebinske oznake posameznih sestavin, omrežje
pa poskrbi za fizično povezavo (URL). To olajša spremembe sestavkov.
Prednosti
- neodvisnost od platforme
- lokalna uporaba pregledovalnikov in strežnikov; zmogljivost povečamo z zunanjimi
pregledovalniki (RASMOL). Java, VRML
- mednarodno sodelovanje
- medšolsko sodelovanje (izmenjava izdelkov in gradiv,
tekmovanja,...)
- aktiviranje šolskih potencialov
- javnost informacije
- učenje na daljavo
Zgradba
Slovensko izobraževalno omrežje je naslonjeno na
ARNES
(Akademska in raziskovalna mreža Slovenije).
Omrežje je zgrajeno v treh plasteh:
- Vrhnja plast
- sestavlja jo manjše število vhodnih strežnikov, ki poznajo
stanje v omrežju in uporabnika usmerijo na iskani strežnik/gradivo.
Vsi vhodni strežniki so enakovredni - razpolagajo z isto informacijo o
omrežju. To zagotavlja:
- trpežnost omrežja za izpad posameznega strežnika;
- porazdeljenost obremenitev strežnikov, če so
vstopni strežniki razpršeni po vsej Sloveniji in uporabnik
najprej poskuša priti na najbližji vstopni strežnik.
- Spodnja plast
- sestavljajo jo navadni strežniki, ki so dejanski ponudniki informacije.
Vsaj nekaj časa bodo nekateri ponudniki informacije gostovali na tujih
strežnikih.
- Uporabniška plast
- sestavljajo jo šole z dostopom do omrežja.
Vhodni strežniki
- Vhodne strežnike določi Programski svet programa RO.
- Naloge vhodnih strežnikov so:
- skrbijo za informacijo o tekočem stanju izobraževalnega
omrežja in njegovi ponudbi ter omogočajo dostop do njegovih
storitev;
- nudijo dodatne informacijske storitve:
- neprekinjeno deluje in ima usposobljeno osebje ter dovolj zmogljivo
opremo (računalnik, diski, zveze);
- Vsi vhodni strežniki imajo enotno sestavo dogovorjene informacije
o omrežju - sistemski sestavki:
- vzdrževanje posameznega sistemskega sestavka prevzamejo praviloma na nekem vhodnem
strežniku - postanejo njihovi skrbniki;
- skrbništvo se lahko poveri tudi zunanjim sodelavcem;
- skrbnik sestavka je odgovoren in ima izključno pravico za prenavljanje
njegove vsebine;
- poskrbljeno je za usklajenost (mehanizem prenavljanja) sistemskih sestavkov na
vhodnih strežnikih.
- Vhodni strežniki se z lastno ponudbo lahko pojavijo tudi kot navadni strežniki.
- Če na nekem vhodnem strežniku poverjenih nalog ne opravljajo,
izgubijo ta status.
Storitve vhodnih strežnikov
- katalog
izobraževalnih izdelkov; (glej še
Opise izbranih programov
in Explorer)
- razpečevanje izobraževalnih izdelkov; (po zgledu
c|net
)
- izobraževalni dogodki
doma in po svetu;
- izobraževalni
strežniki po svetu;
- knjige in revije s področja izobraževanja;
- imenik elektronskih naslovov ljudi s področja izobraževanja
(prijava);
- elektronske konference: oglasne deske in razprave po pošti;
- elektronsko založništvo (npr. Elektronska NiT);
- priročniki, priporočila, navodila, slovarji, ...;
- informacije sistema Infošol.
Obvestila, razpisi
- izobraževanje učiteljev
Navadni strežniki
- Navadni strežnik se prijavi skrbniku
seznama strežnikov, ki poskrbi za njegovo vključitev v izobraževalno
omrežje. V prijavi posreduje:
- naslov predstavitvene strani strežnika;
- elektronski naslov skrbnika strežnika;
- poštni naslov, telefon, faks;
- osnovni podatki o strežniku: računalnik, OS, strežni program,
javne klicne številke modemov, čas delovanja;
- kratek opis ponudbe.
Glej predlog prijavnice.
- Na predstavitveni strani navadnega strežnika vključenega v
izobraževalno omrežje mora biti vgrajen znak izobraževalnega omrežja
in povezava na najbližji vhodni strežnik. Poskrbljeno mora biti
tudi za dostop do seznama ostalih vhodnih strežnikov.
- Dolžnosti navadnih strežnikov:
- obveščati skrbnike sestavkov na vhodnih strežnikih o spremembah
ponudbe;
- ob obvestilu spremeniti seznam vhodnih strežnikov;
Problemi in rešitve
- Pisava: verjetno bi bil Unicode prava rešitev a še ni omrežni standard,
zato bomo uporabljali
Latin 2;
- Rast omrežja se spodbuja:
- s pripravo enotnih orodij za podporo strežnikov;
- z razpisovanjem tekmovanj in projektov za pripravo sestavkov in gradiv;
- s souporabo strežnikov - šole brez lastnih strežnikov gostujejo s svojim logičnim
strežnikom na drugem fizičnem strežniku (računalniku);
- z izobraževanjem uporabnikov in skrbnikov;
- s spreminjanjem vloge šolske knjižnice v informacijsko središče.
- Varovanje zasebnosti in lastnine: osebni podatki se v omrežje
vključujejo le s privoljenjem posameznika. Spoštovane morajo biti avtorske pravice.
Pri snovanju Slovenskega izobraževalnega omrežja so sodelovali še:
M. Bonač, J. Čač, S. Divjak, T. Dolenc in T. Skulj.
16. jan 1996 / 15. jan 1996;
V.B. and
A.B.