powered by NetLogo

view/download model file: PrometnaMreza.nlogo

KAJ JE TO?

Nadziraš semaforje in vse spremenljivke, kot so omejitev hitrosti, število avtomobilov, v realnem simuliranju prometa. Na takšen način lahko raziskuješ dinamiko prometa, kar lahko uporabiš v različnih področjih študija. Od računskega do socialnih študijev.

Poskusi razviti strategije za izboljšanje prometa in razumeti različne načine merjenja kvalitete prometa.


KAKO DELUJE

Na vsakem koraku se bodo avtomobili vozili s trenutno hitrostjo. Če je njihova hitrost manjša od trenutne omejitve hitrosti in pred sabo nimajo nobenega avtomobila pred sabo, potem pospešujejo. Če je pred njimi počasnejši avto, potem njihova hitrost pojema do hitrosti avtomobila, ki je spredaj.Če gori rdeča luč ali je pred njimi avto, ki stoji, potem se ustavijo.

Obstajata dva načina, kako se luči menjavajo. Prvi način: uporabnik lahko zamenja katerokoli luč ob kateremkoli času in potem pritisne tipko ZAMENJAJ LUČ. Drugi način: luči se lahko menjajo avtomatično, enkrat na cikel. Uvodoma s ebodo vse luči avtomatično zamenjale na začetku vsakega cikla.


KAKO UPORABLJATI

Spremeni prometno mrežo (Uporabljaš drsnika X-DIMENZIJA in Y-DIMENZIZJA, da dobiš željeno število semforjev. Spremeni katerokoli od nastavitev, ki bi jih rad/a spremenil/a. Pritisni NASTAVI gumb.

Sedaj lahko nastaviš luči po želji, s kombinacijo avtomatično/ročno v vsaki fazi. Spremembe trenutnega stanja luči lahko narediš z uporabo naslednjih ukazov TRENUTNI-AVTO?, TRENUTNA-FAZA in SPREMEMBA LUČI. Lahko tudi označiš trenutno križišče, če uporabiš ukaz IZBERI KRIŽIŠČE. Poglej spodaj za detajle.

Simulacijo poženeš v tek, če pritisneš gumb POŽENI. Tudi med simulacijo lahko spreminjaš luči.

Gumbi:

NASTAVI - zgenerira novo prometno mrežo glede na trenutne podatke X-DIMENZIJA in Y-DIMENZIJA in ST-AVTOMOBILOV število avtomobilov. To hkrati zbriše vse ostalo. Vse luči so nastavljene na avtomatično spreminjanje in vse faze so nastavljene na 0.
POŽENI- požene simulacijo do preklica
SPREMENI LUČ- spremeni smer prometa, ki bi šel čez trenutno luč. Luč lahko zamenjaš ročno tudi, ko program dela avtomatičen način.
IZBERI KRIŽIŠČE- ti omogoča, da izbereš novi "trenutni" semafor. Ko je gimb pritisnjen, pritisni na željeno križišče, ki bi ga rad/a imel/a za trenutnega. Ko označiš križišče, bo "trenutna" oznaka šla na novo križišče in bo gumb avtomatično skožil ven.

Drsniki:

OMEJITEV-HITROSTI - nastavi maksimalno hitrost za avtomobile
ST-AVTOMOBILOV - nastavi število avtomobilov v simulaciji (moraš pritisniti NASTAVI gumb, da vidiš spremembo)
DOLZINA-CIKLA - nastavi koliko časovnih enot bo minilo za vsak cikel. To nima nobenega vpliva na ročno nastavitev luči. To ti bo omogočalo, da povečaš ali zmanjšaš pogostost, s katero lahko luči avtomatično spremeniš.
X-DIMENZIJA - nastaviš število vertikalnih cest (moraš pritisniti NASTAVI gumb, da vidiš spremembe)
Y-DIMENZIJA - nastaviš število horizontalnih cest (moraš pritisniti NASTAVI gumb da vidiš spremembe)
TRENUTNA-FAZA - kontrolira kdaj se trenutna luč spremeni, če je nastavljeno na avtomatski način. Vrednost na drsniku predstavlja odstotek časa v ciklu, ko se trenutna luč zamenja. Torej, če je DOLZINA-CIKLA nastavljena na 20 in je TRENUTNA-FAZA na 75%, potem se bo trenutna lučspremenila na 15ti enoti vsakega cikla.

Stikala:
ELEKTRIKA? - določa prisotnost semaforjev
TRENUTNI-AVTO? - določa ali se bodo luči vklapljale na avtomatični način, kjer se spremenijo enkrat na cikel (glede na TRENUTNA-FAZA), in med ročnim načinom, kjer jih direktno kontroliraš z SPREMENI LUČ.

Grafi:

USTAVLJENI AVTOMOBILI - prikazuje število ustavljenih avtomobilov v celotnem času
POVPREČNA HITROST AVTOMOBILOV - prikazuje povprečno hitrost avtomobilov v celotnem času
POVPREČNI ČAS ČAKANJA - prikazuje povprečni čas ustavljanja avtomobilov v celotnem času


STVARI ZA RAZMISLIT

Ko so se avtomobili ustavili in potem ponovno speljali, se bo prometni zamašek premikal nazaj, četudi se bodo avtomobili premikali naprej. Zakaj je tako?

Ko je ELEKTRIKA? izklopljena in je malo avtomobilov na ulicah, se "zastoj" ponavadi zgodi kmalu. Zastoj je lahko tako hud, da v celoti zaustavi promet. Zakaj je tako, da se noben avto ne more premikati naprej, da bi prekinil ta zastoj? Ali bi se to lahko zgodilo v realnosti?

Zastoj se lahko zgodi tudi, če je elektrika vklopljena. Kakšne situacije lahko sprožijo zastoje?


STVARI ZA POSKUSIT

Poskusi spreminjati omejitev hitrosti za avtomobile. Kako to vpliva na vsesplošno učinkovitost prometnega pretoka? Ali se manj avtomobilov ustavlja krajši čas? Ali je POVPREČNA HITROST AVTOMOBILOV višja ali nižja glede na prej?

Poskusi spreminjati število avtomobilov na ulicah. Ali to vpliva na učinkovitost prometnega pretoka?

Kaj pa če preminjaš hitrost simulacije? Ali to vpliva na učinkovitost prometnega pretoka?

Poskusi zagnati to simulacijo z vsemi lučmi na avtomatičen način spreminjanja. Je težje narediti dobro premikanje prometa, če uporabljamo to sceno, kot če bi sami kontrolirali luči ročno? Zakaj?

Poskusi zagnati to simulacijo z vsemi lučmi na avtomatičen način. Poskusi najti način pri nastavitvah faz semaforskih luči, da bo POVPREČNA HITROST AVTOMOBILOV največja.
Sedaj poskusi zminimalizirati število ustavljenih avtomobilov. Sedaj poskusi zmanjšati povprečen čas čakanja avtomobilov. Je sedaj kakšna povezava med temi različnimi metrikami?


RAZŠITITEV MODELA

Na splošno je maksimalna omejitev hitrosti (najdena na drsniku OMEJITEV-HITROSTI) za avtomobile 1.0. To je zaradi tega dejstva, ker morajo avtomobili vnaprej gledati na hitrost s katero potujejo, da vidijo, če so avtomobili pred njimi.
Če jih ni, pospešijo. Če so, se upočasnijo. Gledati vnaprej, za vrednost višjo od 1, je malce kočljivo. Poskusi premisliti, kakšno bo pravilno obnašanje za hitrosti višje od 1.

Ko avto doseže konec sveta, se pojavi na drugi strani. Kaj bi bilo, če bi takrat izginil in bi novi avtomobili prihajali v mesto na naključnih lokacijah in intervalih?


NETLOGO PREDSTAVLJA

Ta model uporablja dva večna gumba, ki sta lahko aktivna istočasno, da omogoča uporabniku, da izbere novo trenutno križišče medtem, ko se model izvaja.

Hkrati omogoča uporabniku, da lahko izbira med večimi možnimi grafi ali da jih prikaže vse hkrati.


SORODNI MODELI

Traffic Basic simulira tok ene enosmerne ulice
Traffic 2 Lanes doda novo ulico v prometu
Traffic Intersection simulira eno križišče

HubNetova aktivnost Gridlock (zastoj) ima veliko podobnih funkcionalnosti in omogoča množico uporabnikov, da kontrolirajo avtomobile na poseben način.


VPLIV IN PRIPOROČILA

Da se sklicuješ na tamodel v akademskih publikacijah, prosim uporabi: Wilensky, U. (2003). NetLogo Traffic Grid model. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/TrafficGrid. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL.

V ostalih publikacijah, prosim uporabi: Copyright 2003 Uri Wilensky. Vse pravice pridržane. Poglej http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/TrafficGrid za pravila uporabe.