Nazaj
John
Taylor Gatto
Skozi
zgodovino so šole vedno ponudile svojim učencem vodenje do uresničitve treh
ključnih ciljev, ki so bistveni za smiselno življenje:
1.
Biti dobra oseba.
2.
Biti dober someščan.
3.
Živeti življenje, ki si ga posameznik izbere.
Vprašanje je, ali današnje šole ponujajo
to našim učencem? S tem vprašanjem in še mnogimi drugimi v zvezi s poučevanjem
se ukvarja g.Gatto. Kako lahko danes človek spremeni stavri? Kako globoko smo
že zabredli? Ali še obstaja pot nazaj?
V članku, ki sem ga prebrala g.Gatto
piše o šestih lekcijah poučevanja. Te lekcije se ne nanašajo naravnost na naše
šole, je pa to nek ironični pogled na stavri, ki se dogajajo in do katerih
lahko pride. Včasih morajo biti stavri povečane do ekstrema, da jih človek
opazi in se jih začne zavedati.
Šest
lekcij poučevanja:
G.Gatto je ugotovil, da vse šole in
vsi učitelji, po celi Ameriki delujejo na principu šestih lekcij.
1.lekcija:
»Ostani v razredu kamor pripadaš.«
Učenci z vstopom v šolo postanejo oštevilčeni,
tako da vedno vedo v kateri razred spadajo. Tudi prestop katerega izmed učencev
v drugi razred je nemogoč, zaradi številke, ki mu pripada. Delo učitelja je,
da skuša obdržati učence skupaj in da naredi čim boljše vzdušje v razredu.
Tako si učeni ne morejo zamisliti, da bi bili kje drugje. Včasih zavidajo učencem,
ki so boljši in zaničujejo tiste, ki so slabši. Tudi zaradi tega se razred
obdrži v svoji prvotni obliki. To je prava lekcija nepoštenega tekmovanja kot
je šola. Spoznaš kje je tvoj prostor v družbi. Včasih učitelj skuša
motivirati učence k boljšemu uspehu in jim za nagrado obljublja premestitev v
višji nivo. Prepričuje jih, da jih bodo zaposlovali glede na ocene testov,
kljub izkušnjam, da so ponavadi delodajalci prezbrižni do tega. Tako ugotoviš,
da sta resnica in poučevanje nezdružljiva. Lekcija oštevilčenih razredov je,
da ne prideš ven iz svojega razreda, razen s čarovnijo. Dokler pa ta ne pride
moraš ostati tam kjer si.
2.lekcija:
»Zvonci so skrivnostna logika šolskega
čas.«
Lekcija zvonca je, da nobeno delo ni vredno
dovršitve, zakaj bi se potem obremenjevali s tem? Zvonci so skrivnostna logika
šolskega časa, njihov argument je neizprosen, nepopustljiv. Zvonci uničijo
preteklost in prihodnost, spremenijo vsak interval v enotnost, enakost, kot tudi
abstraktni zemljevid naredi vsako živo goro in reko enako, kljub temu, da niso.
Zvonci cepijo vsak podvig z nevtralnostjo, povprečnostjo, nepomembnostjo.
3.lekcija: »Učitelji
se vmešavajo v osebne odločitve.«
Pravice so lahko odobrene ali pridržane.
Toda učitelji si pridržujejo pravico do vmešavanja v veliko osebnih odločitev,
z izdajanje spričeval tistim za katere sodijo, da so upravičeni ali z
sprejemanjem disciplinskih postopkov za tiste, ki ogrožajo učiteljevo oblast.
Sodbe pridejo hitro, zato ker drugače se stalno hoče izraziti individualnost.
Individualnost pa je prekletstvo za vse razvrstilne sisteme, tudi za šolo. Včasih
se svobodna volja pojavi tik pred očmi učitelja v otroški jezi, veselju in
potrtosti. Ali ima učitelj pravico vedeti zakaj je otrok jezen, vesel ali
potrt? Pravice v takih stvareh ne smejo obstajati za učitelja, obstajajo samo
privilegiji.
4.lekcija:
»Lekcija odvisnost!«
Učitelj odloča kakšen bo učni načrt
oziroma mu ga vsilijo njegovi nadrejeni. Ta moč omogoča učitelju, da loči
med dobrimi in slabimi učenci. Dobri učenci vedno naredijo nalogo, ki jo
dobijo, z minimalnim konfliktom in z zmernim navdušenjem. Od milijon stavri, ki
se jih je vredno naučiti, se učitelj odloči za nekatere izmed njih. Odločitve
so njegove, radovednost nima posebnega pomena pri učiteljevem delu, samo
ustreznost. Slabi učenci se seveda bojujejo proti temu, poskušajo odkrito ali
prikrito sami zase določiti kaj se bodo učili. Kako lahko učitelj to dovoli
in preživi? Na srečo imamo postopke, da spremenimo voljo tistih, ki se
upirajo. To je še en način kako si lahko predstavljamo lekcijo odvisnosti.
Dobri ljudje vedno počakajo, da jim učitelj pove kaj morajo delati. Človek
mora počakati, da mu drugi ljudje, bolje izobraženi, naredijo smisel njegovega
življenja. Ne pretiravamo, če rečemo, da cela naša ekonomija temelji na tem,
da se te lekcije naučimo. Zamislite kaj bi bilo, če se otroci ne bi naučili
te lekcije odvisnosti: posel socialne službe bi propadel, vključno z zelo naraščajočo
svetovno industrijo; ne bi potrebovali komercialnih zabav in televizije, če bi
vedeli kako se sami zabavati; restavracije bi propadle, če bi se ljudje vrnili
k kuhanju svoje hrane. Večino prava, medicine in inžinirstva bi tudi propadlo.
Razen, če se vsako leto iz šole izlije garantirana oskrba z nemočnimi,
nebogljenimi ljudmi. Zgradili smo si način življenja, ki je odvisen od tega,
da ljudje počnejo kar jim je bilo naročeno, ker ne znajo živeti drugače, ne
poznajo druge poti.
5.lekcija:
»Lekcija o spričevalih!«
Spoštovanje samega sebe mora biti odvisno
od ocene opazovalca tovje vrednosti. Otroci so stalno vrednoteni in presojani.
Mesečno poročilo, izrazito v svoji natančnosti, je poslano k študentom
domov. S tem se določi koliko staršev je nezadovoljnih s svojimi otroci. Večina
ljudi bi bila presenečena kako malo časa in premisleka
gre v te zapiske. Zbrana teža navidez objektivnih dokumentov osnuje
profil napak, ki prisili otroka, da pride do določenih odločitev o sebi in
svoji prihodnosti glede na presojo ravnodušnih tujcev. Samo-vrednotenje, glavi
predmet vsakega velikega filozofskega sistema, ki se je kdaj pojavil na zemlji,
ni nikoli faktor v takšnih stavreh. Ta lekcija o spričevalih in ocenah je, da
otroci ne bi smeli zaupati sami sebi ali svojim staršem, ampak se morajo zanašati
na oceno overjenih strokovnjakov. Ljudem je treba povedati koliko so vredni.
6.lekcija: »Lekcija
stalnega nadzora!«
Otroke vedno nekdo opazuje. Vsakega učenca imajo pod stalnim nadzorom.
Ni privatnih prostorov za otroke, ni privatnega časa. Izmenjava razredov traja
300 sekund, da se obdrži dovoljeno prijateljevanje na nizki ravni. Otroke
spodbujajo, da se opravljajo med sabo in tudi, da opravljajo svoje starše. Učenci
dobijo domačo nalogo, tako, da se ta nadzor nadaljuje v domače okolje. Drugače
lahko učenci uporabljajo čas, da se naučijo nekaj nedovoljenega. Morda od
svojih staršev ali pa jih poduči kakšna pametna oseba iz soseščine. Lekcija
stalnega nadzora je, da nikomur ne moreš zaupati, da zasebnost ni upravičena.
Nadzor je starodavna nuja med določenimi vplivnimi misleci, filozofi. Ugotovili
so, da morajo biti otroci pozorno opazovani, če hočemo obdržati družbo pod
nadzorom.
Zdaj ko poznamo vseh šest lekcij, se lahko zamislimi in vprašamo kaj
sledi iz vsega tega. Kako se to pozna v odnosih v naši družbi? Kakšni ljudje
bomo postali, če bomo šli čez teh šest lekcij?
Šola, ki sloni na teh šestih lekcijah pogojuje razvoj nekakšnega
piramidnega socialnega sistema. Piramidni sistem pomeni, da ljudje postanejo
podrejeni kamni v piramidi, ki se nato povzpne v kontrolni točko, ko se zoži.
To pomeni, da kdor danes hodi v šolo, ga trenirajo za podrazrednost. Ljudje
pridejo pod kontrolo, življenja so vodena. Zato je ta metoda skrajno anti-poučevalna.
Nobeden otrok ne preživi šestih lekcij nedotaknjen, zato so današnji učitelji
skrajno pogubni za naše otroke. Danes si ne predstavljamo, da bi šole preživele
brez sebičnosti, boječnosti in neizkušenosti otrok. Zato so današnje šole
epidemija samomorov, drog, krutosti, razredi se spreminjajo v kaste, življenje
je postalo razčlovečeno, zmanjšala se je pomembnost družine in
individualnosti. Ni čudno, da imamo moralno krizo, glede na teh šest lekcij.
Mladi ljudje po postali brezbrižni do sveta odraslih in do prihodnosti, brezbrižni
do skoraj vsega, razen do igrač in nasilja. Bogati ali revni, otroci ne morejo
biti skoncentrirani na eno stvar zelo dolgo. Imajo slab očutek za pretekli čas
in čas, ki še prihaja, so nezaupljivi do intimnosti (kot otroci ločenih staršev),
sovražijo samoto, so kruti, materialisti, odvisni, pasivni, nasilni, boječi ob
soočenju z nepričakovanim, vdani v odvračanje.
Današnje šole naučijo veliko manj, kot so včasih. To kar so se včasih
učili v šestem ali sedmem razredu, se danes učijo v višjih letnikih srednje
šole. Za pridobitev osnovnega znanja matematike in slovnice potrebuješ 50 ur.
Tako lahko ugotovimo, da se šolanje podaljšuje, obvezno šolanje bo vse daljše.
Mogoče bomo morali nekega dne vsi zaključiti fakulteto. In to gre vse na račun
podaljševanja izvajanja šestih lekcij. Profesionalno učenje se nagiba k še
eni zelo veliki napaki, da preproste stvari, ki se jih lahko hitro naučiš,
naprimer branje, pisanje in aritmetika, naredijo težke, s tem ko jih učijo po
pedagoških procedurah. Okoli leta 1876
je v šolo hodilo 49% ljudi. Učenci, ki so hodili v šolo so bili v skupinah po
60-80 učencev (naprimer 6-7-8 letniki skupaj) in so imeli samo eno učiteljico.
Zato so bili učenci tako odgovorni, da so se skupaj učili in si med seboj
pomagali. Tako smo prišli od ene učiteljice in ene učilnice za vse do
administracije, ki je postavila učitelje pod vodstvo aparature človeštva, večplastne
aparate, ki nadzorujejo ena drugo.
Edini primer uspešnega prisilnega učenja v celotni zgodovini šolstva
je bila Prusija. Pripeljali vse otroke v šolo, razvrstili v dvo stopnjski
sistem. Prva stopnja je bila zelo trivialna, učili so se z zaposlitvijo z
baloni, pesmicami in zabavnimi igricami. Toda to je bilo vse pod nadzorom učitelja.
Pri 12 letih so jih postavili v tekmovanje med seboj in s tem dosegli, da so se
otroci med sabo razvrstili od najslabših do najboljših in so vsi vedeli zase
in za druge kam pripadajo. Dobili so občutek, kdo je glavni. Takšna odtujitev
je izoblikovala družbo, ki so jo lahko uravnavali določeni strokovnjaki, za
katere je država mislila, da so varni in produktivni. Rezultat tega je bil, da
je Prusija postala v letih 30-40 vodilna svetovna velesila. Pruski kralj je določil
mejo med Kanado in Ameriko, ker je bil najbolj cenjen monarh na svetu.
Kako stavri spremeniti? Veliko je ljudi, ki se strinja z g.Gatto-m in so
tudi sami odkrili veliko umazano skrivnost ameriškega šolstva. Toda večina ki
se jih je uprla, ni zdržala pritiska nadrejenih in zapustila učenje. Lahko vam
predstavim dva takšna primera. Prvi primer je starejši perujski emigrant, ki
je učil učence brez matematične in literarne tradicije. Dosegli zelo dober
rezultat v kratkem času. Uvrstitev na tretje mesto glede na določen test. Tega
od njega niso pričakovali. Velik pritisk iz strani vodstva šole in zato ni
mogel ostati. Drugi primer pa je gospa Marva Collins. Učila getto otroke, večinoma
iz razpadlih družin. Ugotovila, da nimajo odpora na zahtevnejše delo in da
imajo večje zmožnosti. Njihova sposobnost je bila kot sposobnost odraslega človeka.
Problem je v tem, da ne smemo iz šole izpustiti preveč sposobnih ljudi, ker
lahko uničijo našo ekonomijo. To je ugotovil že g.Russell v letu 1908
(predsednik Kolumbijske učiteljske fakultete): Velika nevarnost, da bo
izdelanih preveč voditeljev, kar bi pomenilo kolaps sistema. Jasen izraz za
odnos do otrok: načrti so, da se družba, družina in cerkev zamenja z
propagando, izobraževanjem in mediji.
Ljudje smo samo majhne plastične lučke
in človeškega testa.
V zapiskih g.Gatto sem našla tudi enega od primerov, kako so
nasprotovali njemu in njegovemu učinkovitemu delu. S tem, ko so njegove metode
uspevale, toda ne bi smele, so ga pošiljali na vse slabše in slabše šole.
Nekoč je končal v neki šoli, ki proizvaja 7 od 9 posiljevalcev v mestu, vključno
z drugimi kriminalci. Z enakimi metodami so kmalu začeli postajati ljudje iz
otrok, zanimali so se za razvoj razuma, duha in njihove osebnosti. Organiziral
je izlet v telefonsko postajo (to počne že 15-20 let). Že ko so hoteli na
avtobus, je pritekel ravnatelj in rekel, da niso oddali ustreznih papirjev in da
ne morejo iti. G.Gatto je odvrnil, da so jih oddali pred 48 uram. Toda ravnatelj
je rekel, da so se pogoji spremenili in da je papirje treba oddati dva tedna
prej. Tako, da niso mogli iti na izlet. Ugotovil, kako zelo močno mu
nasprotujejo in njegovim uspehom. Moral je odditi, ker ni več izdržal.
Dejanske rešitve tega problema naj ne bi pomenile izdelavo novega učnega
načrta, ker tega že imamo skritega v šestih lekcijah. G.Gatto je odkril tako
imenovani Guerrila učni načrt. Ta naj bi vseboval veliko samostojnega učenja,
vajenstva, projekte družbenega dela. Nekako je treba spodbuditi učence k delu,
k zanimanju. Lahko jih malo opozoriš, kaj se dogaja na poročilih ali kaj piše
v časopisu, tako da otroci začnejo sami raziskovati kaj se dogaja okoli njih.
Druge konkretne rešitve so, da otroke učiš sam doma ali pa da jih pošlješ
v manjše neinstitucionalne šole. Tukaj se zatakne pri revnih otrocih, ki nimaj
možnosti se učiti doma ali hoditi v privatne šole. Zato je velika nevarnost,
da se bo nadaljevalo izvajanje šestih lekcij.
Na koncu pa bo cena za preživetje, da bomo našli smisel v nematerialni
filozofiji in da se naučimo nematerialnih vrednot, da sledimo koraku naravnega
življenja. Smisel moramo najti v družini, prijateljih, naravi, radovednosti,
dobrosrčnosti, sočutju, pomoči drugim, v neodvisnosti in osebnosti in potem
bi bili zares samozadostni.
Šola
je kot da začneš življenje z 12 letnim zaporom v katerem se zares naučiš
samo slabih navad!
To
sporočilo je g.Gatto potisnila v žep neka mama:
Začenjali smo videvati Brandona, kako se opoteka v prvem razredu, izpuščaji,
depresija, jokal je ko je vprašal očeta: »Je jutri spet šola?«. V drugem
razredu je fizični stres postal očiten. Učitelj je njegov problem razglasil
za Sindrom pomanjkanja pozornosti. Moj vesel, zanosen otrok je zdaj postal
medicinski problem, za nas in za šolo. Brandon je moral jemati zdravila, če
jih ni vzel so ga iz šole poslali domov. Problemi so se nadaljevali, kljub
zdravilom, izpuščaji in depresija. Nato sem se odločila, da bom Brandona učila
doma. To je bila njegova odrešitev. Nič več tablet, izpuščajev ali solz. Je
zelo uspešen. Nikoli ne joka in opravlja njegovo delo zelo vneto.
Pesem,
ki jo je napisal učenec zadnjega letnika gimnazije, preden je naredil samomor:
On
je risal...stvari iz notranjosti, ki so
potrebovale
biti izrečene.
Lepe
slike je čuval pod svojo blazino.
Ko
je začel z šolo jih je prinesel...
Da
bi imel s seboj nekakšnega prijatelja.
Čudno
je bilo v šoli, sedel je za rjavo
kvadratno
mizo takšno kot vse druge
rjave
kvadratne mize...in njegova soba
je
bila rjava kvadratna soba takšna
kot
vse druge rjave kvadratne sobe,
tesna
in zaprta in toga.
Sovražil
je držati svinčnik in kredo,
njegove
roke nepremične, njegove noge
ravno
na tleh, nepremične, učiteljica
gleda
in gleda.
Rekla
mu je da naj nosi kravato,
kot
vsi ostali dečki, on je rekel,
da
jih ne mara.
Ona
je rekla, da je vseeno kaj on mara.
Nato
je razred risal.
On
je risal vse rumeno. To je predstavljalo
njegov občutek ob jutru. Učiteljica je
prišla
in se zasmejala:
»Kaj
je to? Zakaj ne narišeš nekaj takšnega
kot
riše Ken?«
Potem
mu je mama kupila kravato in vedno je
risal
letala in rakete tako kot vsi ostali.
Bil
je kvadraten od znotraj in rjav in njegove
roke
so bile toge.
Stvari
iz notranjosti, ki so potrebovale
biti
izrečene niso bile več potrebne,
oni
so nehali pritiskati...potlačen, tog
kot
vsi ostali.
Moj
komentar:
Moje besede so proti besedam g.Gatto malo vredne. Zdi se mi, da je res
velik ljubitelj in zagovornik otrok. To dokazuje tudi s svojimi nagradami. Ob
njem se zamisliš, kako malo je potrebno, da si dober človek, samo želeti si
moraš. Kot bodoči učiteljici se mi zdi zelo primerno slišati takšne besede
in se zanimati za takšne stavri, tudi če so zelo negativne. V kakšni meri to,
kar se dogaja s šolstvom v Ameriki, vpliva tudi na naše šolstvo. V vseh
smereh sledimo Ameriki, zato nas morda čakajo enake težave kot tarejo njih. V
nekaterih primerih jih je mogoče že čutiti. Če se danes, s temi mislimi
spomnim na srednjo šolo, ugotovim, da so se mogoče res dogajale takšne
stavri. Toda zakaj ne bi tega spremenili? Zakaj se iz slabih izkušenj ne bi
nekaj naučili? Vsem mojim kolegom, kot tudi sama sebi želim, da bi postali
dobri, pošteni in predvsem odprti učitelji. Ne bomo poučevali samo
matematike, ampak bomo poučevali tudi življenje!
Viri:
1.
Članek: The Six-Lesson Schoolteacher by John Taylor Gatto
2.
Intervju: We The People Radio Interview By Jerry Brown
3.
Spletna stran: www.johntaylorgatto.com
Nazaj
Na vrh
|