Danes grofje Celjski in nikdar več


O knezu Ulriku so bili zapisani tudi sledeči stavki: ``Nihče ni bolj častihlepen, skop in razuzdan od njega, sam hoče imeti vse časti, vso moč in vso oblast, enakega ne trpi poleg sebe. Poglej smao njegov dom, koliko služabnikov ga spremlja. Njegova metresa ima več službništva, kakor ga je imela kdaj mati Ladislava (tj. kraljica Elizbeta, Ulrikova sestrična).`` In: ``... bolj je slavohlepen kakor kdor koli, ošben in ponosen je preko mere ...`` Toda iz teh besed bolj kakor trezna presoja dihata sovraštvo in zavist: vsi, ki v življenju uspejo in kaj dosežejo, se zde tistim, ki ne malopridni in vredni vsaj moralne obsodbe. Moč pa si je tudi predstavljati, da je bil brezskrupolozen življenski stil kneza Ulrika , ki se ni ustavljal pred nikomer in ničemer, povezan z zavestjo, da bo z njim celjska dinastija izumrla, kajti vse svoje otroke je do časov svojega najvišjega vzpona na Ogrskem že pokopal: treba je bilo užiti dan, dokler še ni bila ura prekasna...

V Celju je bil nato velik pogreb. Razlegel se je presunljiv klic: ``Danes grofje Celjski in nikdar več!`` Habsburžan Friderik III. je dočakal svojo velko uro in se je podvizal z zasedbo celjskih posesti, ki so mu šle po dedni pogodbi. Zaradi tega se je vnela vojna med njim in Goriškimi, ki so se tudi hoteli okoristiti z izumrtjem svojih sorodnikov, medtem ko je spopad z drugim potencialnim dedičem kraljem Ladislavom Posmrtnikom, tem zadnjim poganjkom albertinske veje Habsburžanov, odpadel, saj je mladi vladar nepričakovano naglo umrl (1457). Goriški vojno grdo izgubijo in jih tako še pred izumrtjem leta 1500 dohiti usoda: mir v Požarnici 1460 je pravzaprav njihov politični konec.


Celje in zgornji grad ob zatonu knezov Celjskih iz leta 1452

Celjani so bili poslednja pomembna srednjeveška dinastija, ki se je s slovenskih tal povzpela v kroge evropske visokega plemstva. Na njihovem dvoru so se srečavale najrazličnejše kulture: tako je na eni strani sicer res ohranjeno poročilo, da Ana Celjska tedaj ko je prišla na Poljsko za kraljico, ni znala nobenega drugega jezika razen neškega, toda na drugi strani ne gre spregledati dejstva, da je kneginja Katarina poslednjemu goriškemu grofu Lenartu pisala pismo v cirilici, torej v slovanskem jeziku (očitno se je Goričan omenjene pisave priučil v mladih letih, ko je bil v Celju, kjer so bili pravoslavni duhovni). Poznejši strastni prepir o tem, ali so bili Celjski Nemci ali Slovenci, je bil odveč: bili so preprosto sami svoji in srečati jih je bilo povsod tam, kjer se je kazala možnost za vzpon. Kjer se je kaj svetilo in cingljalo. Zato so jih mnogokje, zlasti na Ogrskem, močno sovražili.

Spomin na Celske je med Slovenci ostal živ: ljudska zgodba o poplemenitenju Teharčanov (knez Ulrik naj bi v plemski stan povzdignil vse prebivalce vasi Teharje, da bi se odkupil za zalezovanje njihovih deklet) in tragedija Veronike Deseniške sta bili v dramatiki 19. in 20. stoletja zelo pogostokrat uprabljeni (opere Benjamina Ipavca, Viktorija Parme in Danila Švare, drame Josipa Jurčiča, Otona Župančiča in Antona Novačana). Nadalje je pogreb poslednjega Celjana zapustil prepoznavne sledove v ljudski poeziji o legendarnem kralju Matjažu, katere zgodovinska osnova je - paradoksalno - Matja Korvin, brat morilca kneza Ulrika (Kralj Matjaž naj bi umrl v Celju). Celo začetnik slovenske književnosti, veliki protestantski reformator Primož Trubar, je kneze Celjske v 16. stoletju živahno omenjal. Pozneje, na prehodu 19. stoletja v 20., tudi pesnik Anton Aškerc. Toda nobenega dvoma ni, da je najlepši stavek, ki je kdaj koli bil izrečen o njih, v svoji drami Herman Celjski zapisal Anton Novačan: Kdor nosi zvezde v svojem grbu, ta naj se tudi dviga k zvezdam.


Konec