DOPOLNILNO IZOBRAŽEVANJE IZ RAČUNALNIŠTVA
- pogosta vprašanja
Kako je videti izobraževanje?
Priporočamo vam, da si ogledate spletne strani prejšnjih generacij, ki so
dosegljive z
http://www.educa.fmf.uni-lj.si/www375/splosno/dop_main.htm Prav tako je na
naslovu
http://penelope.fmf.uni-lj.si/diri0607/index.php/Glavna_stran (rubrika
Nasveti bodočim študentom) stran, kamor so prejšnje generacija zapisale nekaj
nasvetov bodočim slušateljem.
OKVIR:
Oddelek za matematiko Fakultete za
matematiko in mehaniko ima v svojem programu tudi smer Računalništvo z
matematiko. To je poleg podobnega študija na Univerzi v Mariboru smer, kjer se
izobražujejo bodoči profesorji računalništva v srednji šoli. Glede na predpise
in odredbe Ministrstva za šolstvo in šport pa Računalništvo in Informatiko v
srednji šoli lahko poučujejo tudi srednješolski profesorji , ki imajo
opravljeno dopolnilno izobraževanje v obsegu vsaj 375 ur. Takoj po objavi
zakona v Uradnem listu, ki je predpisoval
tovrstno izobrazbo, smo na FMF začeli s pripravo ustreznega programa. Program
je moral biti uradno sprejet in potrjen tako kot vsi programi univerzitetnega in
visokošolskega izobraževanja s strani različnih struktur, tako na MŠZŠ in
Univerzi. Žal je to pomenilo, da je pot do
končne odobritve več kot dve leti.
Slušatelji, ki uspešno končajo ta program, pridobijo spričevalo, ki
potrjuje, da so končali dopolnilno izobraževanje in zato lahko poučujejo Računalništvo
in Informatiko v srednjih šolah. Podrobneje si določila o tem, kdo lahko uči
predmet, preberete v ustreznih dokumentih MŠZŠ in za posamezen predmet v
uradnem učnem načrtu, kjer so navedeni tudi kadrovski pogoji.
ZGODOVINA:
Zaradi različnih ovir smo uradno soglasje k izvedbi izobraževanja dobili šele
v začetku leta 1998. V aprilu mesecu se je začelo prvo tovrstno izobraževanje.
Nekaj utrinkov s tega izobraževanja vam lahko približajo strani, namenjene
Dopolnilnemu
izobraževanju pomlad - jesen 1998.
Spomladi 1999 je izobraževanje začela druga
generacija. Podrobnosti si oglejte na Izobraževanje
1999. Zadnja je 5.
generacija - letnik 2002.
KOMU JE IZOBRAŽEVANJE NAMENJENO?
Prvenstveno učiteljem, ki nameravajo učiti informatiko in računalništvo v
srednji šoli. Menimo pa, da bo tovrstna izobrazba prišla prav vsem učiteljem,
ki se želijo z računalništvom spoznati malo podrobneje. Glede na učni načrt
izbirnega predmeta računalništvo v OŠ objavljen
tu, je izobraževanje ustrezno tudi za Osnovno šolo ter šteje kot
ustrezna izobrazba za profil Računalničarja - organizatorja
informacijske dejavnosti.
KAKŠNA JE VELJAVA TE IZOBRAZBE?
Vsekakor menimo, da je to izobraževanje kvalitetno in da širok vpogled v znanje,
ki naj bi ga imel učitelj, ki se ukvarja z računalništvom in informatiko v šoli,
bodisi da uči O TEM ali pa IKT le uporablja v okviru svojega predmeta. Veljavo
spričevalom pa vedno daje delodajalec, ki tudi določa pogoje, katera izobrazba
je formalno ustrezna za določeno delovno mesto. Odgovor Ministrstva za
šolstvo glede kadrovskih pogojev za poučevanje računalniških predmetov v sred.
in osn. šolah je bil sledeč:
Obveščamo vas, da so pogoji za opravljanje
vzgojno-izobraževalnega dela na navedenih delovnih mestih v vzgoji in
izobraževanju določeni z zakonom in drugimi predpisi, ki morajo biti javno
objavljeni v Uradnem listu Republike Slovenije, kjer so tudi javno dostopni tako
v elektronski kot v papirni različici.
92. člen Zakona o organizaciji in financiranju
vzgoje in izobraževanja (Ur. l. RS, št. 115/2003 - uradno prečiščeno besedilo,
65/2005) določa, da morajo strokovni delavci obvladati slovenski knjižni jezik,
imeti ustrezno izobrazbo, določeno z navedenim zakonom in drugimi predpisi, ter
opravljen strokovni izpit v skladu z navedenim zakonom.
V skladu z drugim odstavkom 94. člena navedenega
zakona morajo imeti učitelji v osnovni šoli visokošolsko izobrazbo ustrezne
smeri in pedagoško izobrazbo, tretji odstavek 96. člena oziroma drugi odstavek
97. člena navedenega zakona pa določata, da morajo imeti učitelji splošno
izobraževalnih in strokovno teoretičnih predmetov v srednji šoli oziroma
gimnaziji visokošolsko izobrazbo ustrezne smeri in pedagoško-andragoško
izobrazbo.
Izobrazbo za strokovne delavce, v primerih, ko to
določa zakon, pa tudi stopnjo izobrazbe, določi minister, potem, ko si je
pridobil mnenje pristojnega strokovnega sveta, kot to dalje določa šesti
odstavek 92. člena navedenega zakona, kar pomeni, da je normativen podzakonski
akt o smeri in stopnji izobrazbe učiteljev in drugih strokovnih delavcev v
izobraževalnem programu.
S 1.3.50., 1.3.51. in 1.3.52. točko 5. člena
Pravilnika o smeri izobrazbe strokovnih delavcev v devetletni osnovni šoli
(Ur. l. RS, št. 57/99, 8/2001, 64/2001, 73/2003) je določeno, da je učitelj
izbirnih predmetov s področja računalništva: urejanje besedil, multimedija in
računalniška omrežja lahko, kdor:
- je končal univerzitetni študijski program
računalništva in informatike ali organizacije dela, smer študija –
organizacijska informatika,
- izpolnjuje pogoje za učitelja informatike
v izobraževalnih programih gimnazije,
- izpolnjuje pogoje za učitelja v tretjem
obdobju devetletne osnovne šole.
Ustrezna smer za učitelja splošno
izobraževalnega predmeta informatika v izobraževalnih programih gimnazije
je določena s 23. točko 4. člena Pravilnika o izobrazbi učiteljev in drugih
strokovnih delavcev v izobraževalnih programih gimnazije (Ur. l. RS, št.
74/2002): učitelj informatike je lahko, kdor je končal univerzitetni
študijski program računalništva in informatike, matematike (smer –
računalništvo z matematiko ali uporabna matematika), organizacije dela
(informacijska smer), ekonomije (informacijska smer), enopredmetni
univerzitetni študijski program sociologije (informacijska smer) ali
matematike in računalništva, če pa učiteljev s tako izobrazbo ni, lahko
informatiko uči tudi, kdor je končal študijski program za pridobitev
univerzitetne izobrazbe, če je imel v tem programu predmet računalništvo, in
ima ustrezen študijski program izpopolnjevanja iz informatike.
30. točka istega člena navedenega pravilnika
dalje določa, da je učitelj strokovno teoretičnega predmeta v
izobraževalnem programu ekonomske gimnazije lahko, kdor je končal
univerzitetni študijski program računalništva in informatike, matematike
(smer – računalništvo z matematiko ali uporabna matematika), organizacije
dela, ekonomije, enopredmetni univerzitetni študijski program sociologije
(informacijska smer) ali matematike in računalništva.
Ustrezna smer za opravljanje
vzgojno-izobraževalnega dela na delovnem mestu učitelja strokovno
teoretičnega predmeta poslovna informatika je določena s 1. točko 4.
člena Pravilnika o smeri in stopnji strokovne izobrazbe učiteljev in drugih
strokovnih delavcev v izobraževalnih programih ekonomski tehnik (Ur.
l. RS, št. 83/2003): učitelj strokovno teoretičnega predmeta poslovna
informatika je lahko, kdor je končal univerzitetni študijski program
računalništva in informatike, računalništva, matematike (smer –
računalništvo z matematiko), ekonomije (smer – poslovno informacijska) ali
organizacije in managementa sistemov (smer – organizacija in management
informacijskih sistemov) ali visokošolski strokovni študijski program
računalništva in informatike, visoke poslovne šole (smer – poslovno
informacijska), poslovne ekonomije (smer – podjetniška informatika) ali
organizacije in managementa (smer – informatika v organizaciji in
managementu).
V točki IX. Kadrovski pogoji za izvedbo
programa in delitve učencev v skupine izobraževalnega programa trgovec, ki
ga je sprejel Strokovni svet Republike Slovenije za vzgojo in izobraževanje
na 17. seji, dne 23. maja 1991, minister, pristojen za šolstvo, pa mu je s
Pravilnikom o podaljšanju veljavnosti izobraževalnih programov za pridobitev
srednje poklicne in srednje strokovne izobrazbe v šolskem letu 2005/2006
(Ur. l. RS, št. 63/2005) podaljšal veljavnost, je določeno, da mora imeti
učitelj strokovno teoretičnega predmeta poslovna informatika v
izobraževalnem programu trgovec:
- visoko izobrazbo pedagoške smeri
računalništva in informatike z matematiko ali
- visoko izobrazbo iz računalništva in
informatike ali
- visoko izobrazbo iz organizacije
dela, ekonomije in drugih usmeritev, če so imeli računalništvo s
programiranjem v visokošolskem študiju,
kar upoštevajoč Zakon o strokovnih in
znanstvenih naslovih (Ur. l. RS, št. 83/2003 – prečiščeno besedilo) in
Sklep o uskladitvi pridobljenih strokovnih in znanstvenih naslovov (Ur.
l. RS, št. 22/1999, 58/1999, 10/2000, 36/2005) pomeni, da mora imeti
učitelj strokovno teoretičnega predmeta poslovna informatika v programu
trgovec končan univerzitetni študijski program matematike (smer –
računalništvo z matematiko), računalništvo z matematiko, računalništvo
in ..., računalništva in informatike, organizacije in menagementa ali
ekonomije ali katerikoli univerzitetni študijski program, ki je
vključeval računalništvo s programiranjem.
S spoštovanjem!
Beba Adamič Tomič
VIŠJA SVETOVALKA II
KOLIKO STANE IZOBRAŽEVANJE?
Stroške izobraževanja (predavanja, vaje) v glavnem krije Ministrstvo za šolstvo
in šport. Stroške krije za zaposlene v šolstvu, zahteva pa soudeležbo slušateljev.
Prispevek posameznika prav tako določi Ministrstvo za šolstvo in šport.
Prispevek naj bi pri izobraževanju leta 2004 bil okoli 80.000 SIT.
KDO PORAVNA POTNE STROŠKE, PRISPEVEK POSAMEZNIKA, ...?
To je stvar dogovora med učiteljem in šolo. Določeni učitelji so sami
krili vse stroške, pri drugih spet je šola krila tudi potne stroške, ...
KAJ POMENI DOLOČILO O TEM, DA NAJ BI SLUŠATELJI V DODIPLOMSKEM ŠTUDIJU
IMELI PREDMET RAČUNALNIŠTVO ALI INFORMATIKO?
Dejansko le to, da je program sestavljen tako, da ni
primeren za popolne začetnike. Zahteva se vsaj osnovno vedenje o računalništvu.
KAKŠEN JE ŠTUDIJ?
Sestavljen je iz petih predmetov: Operacijski sistemi in podatkovna omrežja,
Programski jeziki, Programska oprema, Podatkovne strukture in algoritmi ter Učenje
z računalnikom in didaktika računalništva. Podrobnosti o predmetniku najdete
tukaj.
Slušatelji poslušajo predavanja in opravljajo vaje. Del ur je namenjen tudi
individualnemu delu in konsultacijam s predavatelji. Predavanja so praviloma ob
petkih popoldan in sobotah.
Priporočamo vam tudi, da si ogledate spletne strani zadnjih tečajev, kjer
boste preko urnikov dobili podrobnejši vpogled v način dela in snov.
KAKŠNE SO OBVEZNOSTI?
Obveznosti pri posameznem predmetu določi predavatelj. Praviloma je potrebno
izdelati seminarsko nalogo in opraviti ustni izpit. Rok za opravilo vseh
obveznosti je
leto dni po zaključku
predavanj. Obiskovanje predavanj in vaj praviloma ni obvezno.
DODATNE INFORMACIJE in PRIJAVE
Matija Lokar, tel. 01 4766673, el. pošta Matija.Lokar@fmf.uni-lj.si,
pošta: Matija Lokar, FMF, Jadranska 19, Ljubljana