Math GV
Math
GV je izredno zmogljiv in uporaben, po vrh vsega pa še brezplačen program za
risanje grafov. Možno je risati vse vrste grafov od navadnih 2d funkcijskih
grafov v pravokotnem koordinatnem sistemu (slika 2 – desno zgoraj), polarnem
sistemu (slika 2 – desno v sredini), risanje parametričnih grafov v 2d
pravokotnem sistemu (slika 2 – desno zgoraj), pa do risanja grafov funkcij
dveh spremenljiv v prostoru (3d; slika 2 – levo spodaj), ter risanje vrtenin
funkcije ene spremenljivke (slika 2 – levo zgoraj), prav tako v prostoru. Ko
zaženemo program, nas pričaka osnovno okno brez odprtih grafov (slika 1). Pod
klasični meniji, se nahaja orodna vrstica. V ordni vrstici so prve tri ikonce
namenjene pričetku dela. S
klikom na prvo ikonco se nam odpre novo okno, dvodimenzionalen graf s
pravokotnim koordinatnim sistemom, s klikom na drugo ikonco se odpre 2d graf
z polarnim koordinatnim sistemom, s klikom na tretjo ikonco pa se odpre 3d
graf. V
2d grafu s pravokotnim sistemom imamo možnost risanja dveh tipov grafov. Prvi
tip je risanje običajnega funkcijskega grafa, kjer je y vrednost funkcije, x
pa neodvisna spremenljivka, drugi tip pa je risanje parametričnih grafov, kjer
sta tako koordinata x kot tudi koordinata y funkciji iste spremenljivke. Na
sliki 2 je prikazan graf funkcije: f(x)= x6 - 5x4 +
6x2 - 1 Pričnemo tako, da odpremo meni »Function«, ter izberemo tip grafa, ki ga želimo (slika 2). Če
izberemo prvo možnost, torej graf y=f(x) se odpre okno, kamor vpišemo
definicijo funkcije, definicijsko območje (interval, po katerem naj teče x),
odkljukamo če želimo popravek vertikalne asimptote, kjer je potrebno (sicer
je en del vertikalne asimptote, če jo funkcija ima, nekoliko zamaknjen), ter
če želimo posebno natančnost ko je graf blizu nedefiniranih točk. Določimo
lahko še debelino in barvo krivulje. V
istem oknu se nahaja še en zavihek in sicer »Special X values to plot«. Če
odpremo ta zavihek (slika 4) dobimo še nekaj novih nastavitev, s katerimi
programu povemo, kako točno se v določenih točkah graf obnaša. Program namreč
deluje po principu računanja vrednosti funkcije v velikem številu točk. A v
primeru, ko je na primer limita funkcije v neki točki + ali – neskončno program
tega ne ve, saj ima zanj funkcija v vseh točkah blizu nedefinirane neko
vrednost. Na grafu se to pozna tako, da se graf v neki točki, ko gredo
vrednosti funkcije proti neskončnosti nepravilno prekine (slika 4 – graf
funkcije f(x)=1/(9(x-1)). Napako odpravimo tako, da z omenjenimi
nastavitvamo povemo grafu, da gre v
točki x vrednost funkcije z leve proti -µ, z desne pa proti +µ. Graf bo tako izrisan pravilno. Druga
možnost v 2d pravokotnem koordinatnem sistemu je risanje parametričnih
grafov. Tu sta obe koordinati različni funkciji iste spremenljivke. Na sliki
2 je prikazan graf funkcije (neodvisna spremenljivka je t): X=(abs(sin(2t)) +abs(sin(t/2)))*cos(t) Y=(abs(sin(2t)) +abs(sin(t/2)))*sin(t) Pri risanju tega grafa moramo določiti obe funkciji (x=, y=), interval po katerem teče neodvisna spremeljivka, barvo ter debelino krivulje, ter število točk, ki naj jih program izračuna pri risanju (privzeto 10.000). Če
želimo risati v polarnem sistemu moramo odpreti novo oknko s polarnim
koordinatnim sistemom (2. ikonica v orodni vrsici). Tudi pri 2d polarnem
sistemu določamo podobne nastavitve kot pri parametričnem grafu. Zapisati
moramo definicijo funkcije R=f(x)=..., pri čimer je R razdalja od izhodišča,
x pa neodvisna spremeljivka, ki predstavlja kot. Na sliki 2 je prikazan graf
funkcije: R=abs(sin(2x)) +abs(sin(x/2)) Ostale
nastavitve so enake (interval neodvisne spremenljivke, barva, debelina, št.
točk). Če
želimo risati prostorske grafe, moramo odpredi še tretje okno, s
trodimenzjonalnim ortogonalnim sistemom. Tu imamo na voljo risanja dveh tipov
grafov, to so vrtenine funkcije ene spremenljivke okrog x,z ali poljubne osi
ter risanje ploskev, ki so funkcije dveh spremenljivk v prostoru. Pri
vrteninah moramo določiti osnovno funkcijo, interval neodvisne spremenljivke,
ter os okoli katere želimo graf funkcije zavrteti. Če želimo lahko izberemo
poljubno premico, ki jo določimo s koordinatami dveh točk. Poleg tega lahko
nastavimo še število in natančnost črt in krogov, s katerimi naj se graf
izriše. Na sliki 2 najdemo vrtenino funkcije: f(x)= x6 - 5x4 + 6x2 – 1x teče po intervalu [0,1.75]črt: 40krogov: 40 Grafom funkcij dveh spremenljivk moramo določiti definicijo funkcije »z=f(x,y)=...«, nato pa za vsako od spremenljivk definicijsko območje, ter število črt, ki naj jih izriše kot vzporednice z x in y osema (te sestavljajo mrežo). Na
sliki 2 je prikazan graf: f(x,y) = 2sin(2(2x/3 + y)/3)/3 število črt vzporednih z x osjo: 40 število črt vzporednih z y osjo: 40 Program
nam seveda omogoča tudi to, da si prilagodimo pogled na grafe. To pomeni
približevanje pogleda, oddaljevanje pogleda, pri 2d grafih določanje skale za
vsako os posebej, pri 3d grafih pogled z vseh strani. To dosežemo s posebnimi
gumbi, ki se glede na to kakšen graf odpremo, pojavijo v orodni vrstic.
Seveda sta poleg tudi gumba za centriranje pogleda ter ponastavitev pogleda
na začetno vrednost. Če
želimo, nam program daje tudi možnost, da grafu dodamo razne oznake, na
različnih podlagah (npr. Narišemo svetlo rumen mrežast kvadratek, in vanj vpišemo
razne opombe opombe; slika 7). Program
Math GV je lahko zelo koristen tako za srednješolce, kot tudi študente
matematike, fizike, strojništva ter ostalih tehnično inženirskih strok. Ker
je brezplačen je dostopen vsakomur. |
Slika 1 Slika 2 Slika 3 Slika 4
Slika 7 |