Toplota

Ustvarjen z NetLogo

Vpogled programa: toplota.nlogo

KAJ TO JE?
----------
Razpršena grafika - kot mnogi drugi modeli NetLogo - ni navaden model, ampak raziskuje moč za zanimivo zaplato.

Pri tem modelu so želve vroče pike. Vsakič, ko se premaknejo, dodajo določeno vrednost maksimalni stopnji. Vsaka zaplata nato deli svojo vrednost vročine z drugimi zaplatami, ki jo obkrožajo. Namen ni, da od blizu ustvarja pravo vročino, to je samo število, ki se obnaša nekako tako - počasi se enakomerno širi preko planjave.

Tu lahko opazuješ, kaj se dogaja, ko se vroče pike srečujejo med seboj, ko se premikajo okoli, ko njihova vrednost postane negativna ali ko njihova vročina pada proti nič. Namen tega projekta je, da ti da idejo, kako se toplote srečujejo. (Ali da imaš kaj početi, ko ti je dolgčas.)

KAKO UPORABLJATI?
-----------------

Dva gumba, NASTAVITEV in ZAČNI, nadzirata izvršitev projekta. Kot pri večini modelov NetLogo, bo gumb NASTAVITEV inicializiral vroče pike in ostale variable in pripravil model za delovanje. Gumb ZAČNI bo zagnal model.

Štirje drsniki in dve stikali določajo različne značilnosti modela. Vsak od njih je lahko nastavljen pred začetkom, večina se jih lahko uporabi vmes, da delujejo na to, kaj se bo zgodilo.

STEVILO_ZELVIC določa, koliko želv bo sodelovalo. HITROST_ZELVIC določa, kako hitro se bodo želve premikale. NOTRANJA_ENERGIJA določa nivo vročine za vsako želvo na zaplati. Nato se zaplata razprši na druge okoliške zaplate.

Drsnik RAZPRSITVENO_RAZMERJE določa vrednost, pri kateri se barve razpršijo iz vsake zaplate. Vse zaplate razpršijo barvo k naslednji zaplati pri vsaki uporabi. RAZPRSITVENO_RAZMERJE je delček razlite barve.

Če je vklopljeno stikalo SPREHAJANJE?, dovoljuje želvam, da se premikajo po ekranu. Če je stikalo ugasnjeno, bodo želve ostale na mestu.

Stikalo ROR-Z-MIV dovoljuje, da preklopiš od 0 - 140 barvne predstavitve (kar ne bo logično, razen, če si že navajen) k bolj standardni predstavitvi. Ime ROR-Z-MIV je izpeljano iz domislice za zapomnitev barv mavrice (rdeča, oranžna, rumana, zelena, modra, indigo, vijolična).

KAJ SI ZAPOMNITI?
-----------------
Razpršena grafika ti bo predstavila, kako se barvne zaplate razpršijo v NetLogu. Grafični prikazovalnik lahko izzove delne podobe ali topografsko pokrajino. Razpršena grafika pravzaprav prinese neko vrsto topografije, pri kateri so želve vrhovi in najtemnejše barve doline. Model nato skuša zgladiti te razlike.

Naj model deluje nekaj časa z izklopljenim stikalom SPREHAJANJE (vse nastavljeno na 0). Opazuj, kaj se bo zgodilo s terenom. Napovej, kaj se bo zgodilo vnaprej!

Primerjaj kontraste med obema predstavitvima, ki jih razpršena grafika lahko ponudi: ROR-Z-MIV prižgan ali ugasnjen. Kateri način ti je bolj všeč? Ali razumeš barvni model NetLogo dovolj, da razumeš, zakaj pri tem načinu nastanejo takšni vzorci, kot nastanejo?

Model je zgrajen zato, da navdušuje. Igraj se z drsniki in stikali. Kasneje poizkusi spremeniti kodo in ugotovi, kaj deluje (in kaj ne).

STVARI, KI JIH POIZKUSI
-----------------------
Poizkušaj nastaviti NOTRANJO_ENERGIJO na visoko vrednost. Kaj se zgodi? Kaj ti to pove o barvnem modelu NetLogo?

Poizkušaj nastaviti NOTRANJO_ENERGIJO na negativno vrednost. Kaj se zgodi? Kaj ti to pove o barvnem modelu NetLogo?

Poizkušaj nastaviti velikost zaplate na majhno vrednost za bogatejši prikazovalnik. Ali pa nastavi velikost zaplate na veliko vrednost za pomanjšano persprektivo.

RAZPRŠITEV MODELA
-----------------
Spremeni ga tako, da bo drsnik STEVILO_ZELVIC spremenil število želv, ne da stisneš gumb NASTAVITEV.

V razpršeni grafiki je položaj želv nastavljen naklučno pri pripravi. Spremeni model tako, da bo lahko uporabnik določil položaj želv z miško.

NETLOGO ZNAČILNOSTI
-------------------

Model razpršena grafika je bil narejen okoli "diffuse primitive". "Difuse" je primarni opazovalec, ki potrebuje dva vnosa: variablo zaplate in število. "Difusse" pripravi vse zaplate, da svojo variablo delijo z drugimi osmimi zaplatami. Drugi vnos je število med 0 in 1.0, ki pogojuje, kateri del variable zaplate je deljiv. (pri tem modelu je ta vrednost kontrolirana z drsnikom RAZPRSITVENO_RAZMERJE) Na primer, če rečem opazovalcu, naj razprši vročino z 0.5, opazovalec ukaže vsaki zaplati, naj da polovico svoje vročine ostalim osmim zaplatam. Če je zaplata sprva imela 80, obdrži 40 in da 5 vsaki zaplati. Vrednost vročine za vse zaplate ostaja konstantna.

Obstaja tudi "diffuse4 primitive", kjer zaplate delijo vrednosti s sosedami v severno, južno, vzhodno ali zahodno smer, ne pa tudi po diagonali.

ZASLUGE IN REFERENCE
--------------------
Za sklicevanje na ta model v člankih uporabi: WILENSKY, U. (1997). NetLogo Diffusion Graphics model.
http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/DiffusionGraphics. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL.

Za druge objave: Copyright 1997 by Uri Wilensky. Vse pravice pridržane. Glej http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/DiffusionGraphics za pogoje uporabe.