turtles-own [xpoz ypoz zpoz dz sosednje-zelve] globals [spuscena-sirina k] to nastavi ca set-default-shape turtles "circle" cct (screen-edge-x * screen-edge-y) [ set ypoz (floor (who / screen-edge-x)) ;razvrsti zelve glede na njihov ID set xpoz (who - (screen-edge-x * ypoz)) set xpoz (xpoz - (.5 * screen-edge-x)) ;centriranje ekrana set ypoz (ypoz - (.5 * screen-edge-y)) set xcor xpoz set ycor ypoz set color blue set zpoz 0 set dz 0 ] ask turtles [ set sosednje-zelve turtles in-radius 1 with [self != myself] ] set spuscena-sirina 2 end to start ; preverja klikanje miske, ko razmnozuje valove if (mouse-down?) [ask turtles [spusti-vrzi mouse-xcor mouse-ycor]] ask turtles [razmnozi-valove] end to spusti-vrzi [drop-xpoz drop-ypoz] ;procedura kjer spustimo kapljo na jezero if (((xpoz - drop-xpoz) ^ 2) + ((ypoz - drop-ypoz) ^ 2) <= ((.5 * spuscena-sirina) ^ 2)) [set dz (dz + (k * ((sum values-from sosednje-zelve [zpoz]) - ((count sosednje-zelve) * zpoz) - udarec)))] end to razmnozi-valove ;Turtle procedure set k (1 - (.01 * napetost-povrsine)) ; k doloca kot za sosednje zelve set dz (dz + (k * ((sum values-from sosednje-zelve [zpoz]) - ((count sosednje-zelve) * zpoz)))) set zpoz ((zpoz + dz) * (.01 * trenje)) ;jemanje energije s priblizevanjem zelve set color scale-color blue zpoz -40 40 ;postavi na zemeljsko stopnjo ifelse tri-D? [set ycor (zpoz + (ypoz * sin kot)) set xcor (xpoz + (ypoz * cos kot)) ifelse (abs (zpoz + (ypoz * sin kot)) > screen-edge-y) ;Skrij zelve izven ekranskih koordinat [ht] [st]] [set ycor ypoz set xcor xpoz ifelse (abs ypoz > screen-edge-y) ;Skrij zelve izven ekranskih koordinat [ht] [st]] end @#$#@#$#@ GRAPHICS-WINDOW 321 18 636 354 30 30 5.0 1 10 1 1 1 0 0 0 1 CC-WINDOW 5 368 645 463 Command Center 0 SWITCH 6 198 111 231 tri-D? tri-D? 0 1 -1000 BUTTON 16 37 88 70 nastavi nastavi NIL 1 T OBSERVER T NIL SLIDER 6 238 147 271 kot kot 0.0 90.0 53.0 1.0 1 stopinj SLIDER 170 90 291 123 udarec udarec 0.0 60.0 23.0 1.0 1 NIL SLIDER 164 238 312 271 trenje trenje 90.0 100.0 91.0 1.0 1 NIL TEXTBOX 6 175 117 193 3D perspektiva TEXTBOX 174 41 280 86 Klikni na modro območje na ekranu\nkamor bi rad kapljico SLIDER 164 204 312 237 napetost-povrsine napetost-povrsine 50.0 99.0 76.0 1.0 1 NIL TEXTBOX 175 181 287 199 Lastnosti ribnika BUTTON 79 37 139 70 start start T 1 T OBSERVER T NIL @#$#@#$#@ KAJ TO JE? ----------- Ta model priredi simulacijo deznih kapljic, ki padajo na vodno povrsino in uprizorijo valove. KAKO SE UPORABLJA ------------- NASTAVI pomeni ponastaviti model. NAPREJ konstantno razmnožuje valove v vodi medtem ko prisluškuje kapljicam, ki jih povzroča uporabnik. Da se sprosti pad, drži levo miškino tipko za kratek čas na katerikoli točki ribnika(modri predel). To je točka na katero bo kaplja padla. TRENJE kontrolira vsoto sile, ki povzroči da se vodni delci premikajo naprej in nazaj v primerjavi z osnovo, pridušeni valovi. VODNA NAPETOST madzira učinek sosednosti vodnih delcev, ki se kažejo vertikalno. Večja vodna napetost, počasneje valovi potujejo skozi vodo. To je izvedeno v modelu kot težni koeficient z razliko v višini želvice in njenimi sosedi. Rezultat odtehtane težine je dodan želvini trenutni navpični hitrosti(predstavljena s povečevalnon vrednostjo dZ) in njeno trenutno pozicijo da določi naslednjo pozicijo. Da poenostavimo prejšnjo trditev, pomeni: večja površinska napetost, več sosedov od delca so lahko potegnjeni naprej, torej pohitrenje valovanja. Izbira UDARCA določi koliko sile je v kapljici. Kaplje z večjo silo povzročijo večje valove. 3-D stikalo dovoljuje pogled ribnika iz določenega kota. STVARI ZA OPAZOVANJE ---------------- Ribnik je narejen iz mreže želvic, pri kateri se vsaka obnaša kot da je povezana s svojim sosedom z elastiko. Vsaka želvica ima navpično pozicijo in hitrost, ki določi kako visoko nad ribnikom je ali kako globoko pod ribnikom je in koliko se spremenila ta razdalja z naslednjim korakom. Ko so kapljice sproščene, potem povišajo navpično hitrost delcev pod njimi, ki povzročijo da se pomaknejo navzdol. Ko padejo, potegnejo še svoje sosede, ki pa potegnejo svoje navzgor. Ta menjava povzroči val znotraj ribnika s centrom kamor je kaplja padla Ko valovi udarijo ob steno, se le-ti odbijejo nazaj proti sredini, ker se zidovi ne premikajo navzgor in navzdol. Trenje povzroči da se s časom valovanje umiri. STVARI ZA PROBATI ------------- Probajte povzročiti več kapljic da vidite kako vzajemno delujejo. Ali razveljavijo druga drugo ali jih celo pospešijo? Spremenite napetost površja, da vidite kako to vpliva na hitrost valovanja. Zakaj se voda, z majhno vodno napetostjo, premika tako počasi? Kateri vrsti tekočin v resničnem življenju je to podobno? Nastavite trenje na 100 in spustite nekaj kapljic. Ali se valovi kdaj razpršijo? kako se lahko valovi dvignejo nad stranicami ribnika(imajo pozitivno zpozicijo) če so pa samo sile ki se premikajo navzdol napete na njem? Kako je premikanje želvice podobno istemu premikanj elastike. Ali je trenje uporabljeno na tem modelu enakovredno trenju elastike? RAZŠIRITEV MODELA ------------------- Ta model ne uporablja vodnega pritiska kot spremenljivke. Ko je delček vode porinjen navzdol zaradi udarca kaplje, potem bi moral ostanek vode občutiti porivanje spodaj. Probaj dodati v tem mehanizmu. Stene v tem modelu ne vplivajo na valove. Razširi model tako da stene vsilijo trenje valovom, ki se dotikajo sten in jim povzročijo udušitev. NETLOGO POUDARKI ------------------ Če hočemo ustvariti vtis valov, potem je pomembno za vodo, ki je nad stranmi ribnika(nad vodno površino), da se prikažejo bolj beli, voda spodaj pa bolj modra. to je bilo doseženo z uporabo primitivne "barvne-lestvice", ki barvi določi spremenljivko in minimalno in maksimalno vrednost. Deluje tako, da primerja vrednost spremenljivke za vsako želvico v dveh vrednostih, in bližje je maksimumu, svetlejša senca barve je določena tej želvici. Vodni delci, ki so nad ali pod vidnim oknom so prezrti v tem modelu, kar pa je omogočeno z uporabo ukazom skrij želvo(ht) in prikaži želvo(st). "Skrij želvo" ne povzroči, da se želvica spremeni kakorkoli, ampak jo samo ustavi in ne riše več na ekran. "Prikaži želvo" zopet prikaže želvico. Model posluša kapljice z uporabo NetLogo primitivo za miško. NAPREJ ponavljajoče kliče ukaz "miško dol" da registrira kdaj je uporabnik kliknil nad ribnikom. Ko je ta pogoj RESNIČEN, uporabi dva poročevalca, mouse-xcor in mouse-ycor, da zabeleži trenutne koordinate miške, tako da je lahko kaplja sproščena na pravilni koordinati. SORODNI MODELI -------------- Za ogled modela, ki pravtako demonstrira kako se želvica obnaša na površini, si poglejte Wave Machine. Tu so želvice povezane v istem načinu kot opisano zgoraj, toda njihovo premikanje je krmiljeno z regularnim sinusoidnim premikanjem delcev na povšju. ZASLUGE IN SKLICEVANJE ---------------------- Za sklicevanje na ta model v akademskih objavah uporabite: Wilensky, U. (1998). NetLogo Raindrops model. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Raindrops. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL. V drugih publikacijah uporabite: Copyright 1998 by Uri Wilensky. All rights reserved. See http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Raindrops for terms of use. @#$#@#$#@ default true 0 Polygon -7500403 true true 150 5 40 250 150 205 260 250 airplane true 0 Polygon -7500403 true true 150 0 135 15 120 60 120 105 15 165 15 195 120 180 135 240 105 270 120 285 150 270 180 285 210 270 165 240 180 180 285 195 285 165 180 105 180 60 165 15 arrow true 0 Polygon -7500403 true true 150 0 0 150 105 150 105 293 195 293 195 150 300 150 box false 0 Polygon -7500403 true true 150 285 285 225 285 75 150 135 Polygon -7500403 true true 150 135 15 75 150 15 285 75 Polygon -7500403 true true 15 75 15 225 150 285 150 135 Line -16777216 false 150 285 150 135 Line -16777216 false 150 135 15 75 Line -16777216 false 150 135 285 75 bug true 0 Circle -7500403 true true 96 182 108 Circle -7500403 true true 110 127 80 Circle -7500403 true true 110 75 80 Line -7500403 true 150 100 80 30 Line -7500403 true 150 100 220 30 butterfly true 0 Polygon -7500403 true true 150 165 209 199 225 225 225 255 195 270 165 255 150 240 Polygon -7500403 true true 150 165 89 198 75 225 75 255 105 270 135 255 150 240 Polygon -7500403 true true 139 148 100 105 55 90 25 90 10 105 10 135 25 180 40 195 85 194 139 163 Polygon -7500403 true true 162 150 200 105 245 90 275 90 290 105 290 135 275 180 260 195 215 195 162 165 Polygon -16777216 true false 150 255 135 225 120 150 135 120 150 105 165 120 180 150 165 225 Circle -16777216 true false 135 90 30 Line -16777216 false 150 105 195 60 Line -16777216 false 150 105 105 60 car false 0 Polygon -7500403 true true 300 180 279 164 261 144 240 135 226 132 213 106 203 84 185 63 159 50 135 50 75 60 0 150 0 165 0 225 300 225 300 180 Circle -16777216 true false 180 180 90 Circle -16777216 true false 30 180 90 Polygon -16777216 true false 162 80 132 78 134 135 209 135 194 105 189 96 180 89 Circle -7500403 true true 47 195 58 Circle -7500403 true true 195 195 58 circle false 0 Circle -7500403 true true 0 0 300 circle 2 false 0 Circle -7500403 true true 0 0 300 Circle -16777216 true false 30 30 240 cow false 0 Polygon -7500403 true true 200 193 197 249 179 249 177 196 166 187 140 189 93 191 78 179 72 211 49 209 48 181 37 149 25 120 25 89 45 72 103 84 179 75 198 76 252 64 272 81 293 103 285 121 255 121 242 118 224 167 Polygon -7500403 true true 73 210 86 251 62 249 48 208 Polygon -7500403 true true 25 114 16 195 9 204 23 213 25 200 39 123 cylinder false 0 Circle -7500403 true true 0 0 300 dot false 0 Circle -7500403 true true 90 90 120 face happy false 0 Circle -7500403 true true 8 8 285 Circle -16777216 true false 60 75 60 Circle -16777216 true false 180 75 60 Polygon -16777216 true false 150 255 90 239 62 213 47 191 67 179 90 203 109 218 150 225 192 218 210 203 227 181 251 194 236 217 212 240 face neutral false 0 Circle -7500403 true true 8 7 285 Circle -16777216 true false 60 75 60 Circle -16777216 true false 180 75 60 Rectangle -16777216 true false 60 195 240 225 face sad false 0 Circle -7500403 true true 8 8 285 Circle -16777216 true false 60 75 60 Circle -16777216 true false 180 75 60 Polygon -16777216 true false 150 168 90 184 62 210 47 232 67 244 90 220 109 205 150 198 192 205 210 220 227 242 251 229 236 206 212 183 fish false 0 Polygon -1 true false 44 131 21 87 15 86 0 120 15 150 0 180 13 214 20 212 45 166 Polygon -1 true false 135 195 119 235 95 218 76 210 46 204 60 165 Polygon -1 true false 75 45 83 77 71 103 86 114 166 78 135 60 Polygon -7500403 true true 30 136 151 77 226 81 280 119 292 146 292 160 287 170 270 195 195 210 151 212 30 166 Circle -16777216 true false 215 106 30 flag false 0 Rectangle -7500403 true true 60 15 75 300 Polygon -7500403 true true 90 150 270 90 90 30 Line -7500403 true 75 135 90 135 Line -7500403 true 75 45 90 45 flower false 0 Polygon -10899396 true false 135 120 165 165 180 210 180 240 150 300 165 300 195 240 195 195 165 135 Circle -7500403 true true 85 132 38 Circle -7500403 true true 130 147 38 Circle -7500403 true true 192 85 38 Circle -7500403 true true 85 40 38 Circle -7500403 true true 177 40 38 Circle -7500403 true true 177 132 38 Circle -7500403 true true 70 85 38 Circle -7500403 true true 130 25 38 Circle -7500403 true true 96 51 108 Circle -16777216 true false 113 68 74 Polygon -10899396 true false 189 233 219 188 249 173 279 188 234 218 Polygon -10899396 true false 180 255 150 210 105 210 75 240 135 240 house false 0 Rectangle -7500403 true true 45 120 255 285 Rectangle -16777216 true false 120 210 180 285 Polygon -7500403 true true 15 120 150 15 285 120 Line -16777216 false 30 120 270 120 leaf false 0 Polygon -7500403 true true 150 210 135 195 120 210 60 210 30 195 60 180 60 165 15 135 30 120 15 105 40 104 45 90 60 90 90 105 105 120 120 120 105 60 120 60 135 30 150 15 165 30 180 60 195 60 180 120 195 120 210 105 240 90 255 90 263 104 285 105 270 120 285 135 240 165 240 180 270 195 240 210 180 210 165 195 Polygon -7500403 true true 135 195 135 240 120 255 105 255 105 285 135 285 165 240 165 195 line true 0 Line -7500403 true 150 0 150 300 line half true 0 Line -7500403 true 150 0 150 150 pentagon false 0 Polygon -7500403 true true 150 15 15 120 60 285 240 285 285 120 person false 0 Circle -7500403 true true 110 5 80 Polygon -7500403 true true 105 90 120 195 90 285 105 300 135 300 150 225 165 300 195 300 210 285 180 195 195 90 Rectangle -7500403 true true 127 79 172 94 Polygon -7500403 true true 195 90 240 150 225 180 165 105 Polygon -7500403 true true 105 90 60 150 75 180 135 105 plant false 0 Rectangle -7500403 true true 135 90 165 300 Polygon -7500403 true true 135 255 90 210 45 195 75 255 135 285 Polygon -7500403 true true 165 255 210 210 255 195 225 255 165 285 Polygon -7500403 true true 135 180 90 135 45 120 75 180 135 210 Polygon -7500403 true true 165 180 165 210 225 180 255 120 210 135 Polygon -7500403 true true 135 105 90 60 45 45 75 105 135 135 Polygon -7500403 true true 165 105 165 135 225 105 255 45 210 60 Polygon -7500403 true true 135 90 120 45 150 15 180 45 165 90 square false 0 Rectangle -7500403 true true 30 30 270 270 square 2 false 0 Rectangle -7500403 true true 30 30 270 270 Rectangle -16777216 true false 60 60 240 240 star false 0 Polygon -7500403 true true 151 1 185 108 298 108 207 175 242 282 151 216 59 282 94 175 3 108 116 108 target false 0 Circle -7500403 true true 0 0 300 Circle -16777216 true false 30 30 240 Circle -7500403 true true 60 60 180 Circle -16777216 true false 90 90 120 Circle -7500403 true true 120 120 60 tree false 0 Circle -7500403 true true 118 3 94 Rectangle -6459832 true false 120 195 180 300 Circle -7500403 true true 65 21 108 Circle -7500403 true true 116 41 127 Circle -7500403 true true 45 90 120 Circle -7500403 true true 104 74 152 triangle false 0 Polygon -7500403 true true 150 30 15 255 285 255 triangle 2 false 0 Polygon -7500403 true true 150 30 15 255 285 255 Polygon -16777216 true false 151 99 225 223 75 224 truck false 0 Rectangle -7500403 true true 4 45 195 187 Polygon -7500403 true true 296 193 296 150 259 134 244 104 208 104 207 194 Rectangle -1 true false 195 60 195 105 Polygon -16777216 true false 238 112 252 141 219 141 218 112 Circle -16777216 true false 234 174 42 Rectangle -7500403 true true 181 185 214 194 Circle -16777216 true false 144 174 42 Circle -16777216 true false 24 174 42 Circle -7500403 false true 24 174 42 Circle -7500403 false true 144 174 42 Circle -7500403 false true 234 174 42 turtle true 0 Polygon -10899396 true false 215 204 240 233 246 254 228 266 215 252 193 210 Polygon -10899396 true false 195 90 225 75 245 75 260 89 269 108 261 124 240 105 225 105 210 105 Polygon -10899396 true false 105 90 75 75 55 75 40 89 31 108 39 124 60 105 75 105 90 105 Polygon -10899396 true false 132 85 134 64 107 51 108 17 150 2 192 18 192 52 169 65 172 87 Polygon -10899396 true false 85 204 60 233 54 254 72 266 85 252 107 210 Polygon -7500403 true true 119 75 179 75 209 101 224 135 220 225 175 261 128 261 81 224 74 135 88 99 wheel false 0 Circle -7500403 true true 3 3 294 Circle -16777216 true false 30 30 240 Line -7500403 true 150 285 150 15 Line -7500403 true 15 150 285 150 Circle -7500403 true true 120 120 60 Line -7500403 true 216 40 79 269 Line -7500403 true 40 84 269 221 Line -7500403 true 40 216 269 79 Line -7500403 true 84 40 221 269 x false 0 Polygon -7500403 true true 270 75 225 30 30 225 75 270 Polygon -7500403 true true 30 75 75 30 270 225 225 270 @#$#@#$#@ NetLogo 3.0.2 @#$#@#$#@ set three-D? true setup go ask turtles [ release-drop 3 3 ] repeat 20 [ go ] @#$#@#$#@ @#$#@#$#@ @#$#@#$#@