This page was automatically generated by NetLogo 3.0. Questions, problems? Contact feedback@ccl.northwestern.edu.

The applet requires Java 1.4.1 or higher. It will not run on Windows 95 or Mac OS 8 or 9. Mac users must have OS X 10.2.6 or higher and use a browser that supports Java 1.4. (Safari works, IE does not. Mac OS X comes with Safari. Open Safari and set it as your default web browser under Safari/Preferences/General.) On other operating systems, you may obtain the latest Java plugin from Sun's Java site.


In order for this to work, this file, your model file (funkcije2.nlogo), and the file NetLogoLite.jar must all be in the same directory. (You can copy NetLogoLite.jar from the directory where you installed NetLogo.)

On some systems, you can test the applet locally on your computer before uploading it to a web server. It doesn't work on all systems, though, so if it doesn't work from your hard drive, please try uploading it to a web server.

You don't need to include everything in this file in your page. If you want, you can just take the HTML code beginning with <applet> and ending with </applet>, and paste it into any HTML file you want. It's even OK to put multiple <applet> tags on a single page.

If NetLogoLite.jar and your model are in different directories, you must modify the archive= and value= lines in the HTML code to point to their actual locations. (For example, if you have multiple applets in different directories on the same web server, you may want to put a single copy of NetLogoLite.jar in one central place and change the archive= lines of all the HTML files to point to that one central copy. This will save disk space for you and download time for your user.)

created with NetLogo

view/download model file: funkcije2.nlogo

KAJ JE?
-----------
V tem modelu je ena glavna želvica in skupina želvic, ki sledi glavni. Naredi nekaj zanimivega - skrij glavno želvo in poskusi ugotoviti pot, ki jo je naredila. Z opazovanjem sledečih želv, ti bo dala ključ do poti, ki jo je naredila glavna želva (vodja).


KAKO DELA
------------
Vodja se premika po poti glede na vnaprej izbrano formulo, kot je na primer: y = x ^ 2.

Vodja začne na levem robu zaslona.

Vodja se vedno premika z leve proti desni po eno enoto prirastka vzdolž osi x. Na voljo je veliko funkcij. Funkcije so na isto stopnjo, tako da so znotraj vidnega polja.

Vodjine koordinate temeljijo na izbrani funkciji in na trenutnem x-su. Za primer, če je izbrana formula y = x^2 in je vodja z x koordinato na -3, je y koordinata 9.

Vsak zaledovalec se obrne proti obrazu vodje, potem pa gre proti fiksni vrednosti.


KAKO GA UPORABIMO
-------------
Uporabi drsnik za stevilo privrzencev in nastavi koliko zasledovalcev bo zalsedovalo vodjo. Če bo zasledovalcev točno štiri, bodo postavljeni ravno v vse štiri vogale zaslona. Če pa jih bo različno od štiri, pa bodo naključno postavljeni na zaslon.

Uporabi drsnik za velikost koraka in nastavi kako daleč od svoje trenutne lokacije naj se premakne na vskakem koraku vodje.

Ko pritisneš na eno od funkcij, se pokažeta osi x in y.

Vodjini gumbi:
Pokaži-vodjo? gumb poskrbi, da pokaže ali skrije vodjo. Ta gumb mora biti nastavljen preden izbereš funkcijo.
Ko je gumb nastavljen na on, bo vodja viden.
Ko je gumb nastavljen na off, bo vodja skrit.

Pokaži-pot? Ko bo nastavljen na on, bo dodja pustil sled na vsakem koraku, ki bo določen s funkcijo. Ta gumb lahko nastavljaš kadar koli, tudi med zasledovanjem.
Ko je gumb nastavljen na on, bo pot vidna.
Ko je gumb nastavljen na off, bo pot skrita.

Pritisni naključna ali katerokoli funkcijo, ko bo katera koli od zgoraj možnosti nastavljena. To bo ustvarilo vodjo in označeno število zasledovalcev.

Naključna izbira določi naključno eno od funkcij in je najboljša izbira za ugibanje poti s tem da skrijemo vodjo in pot.

Ostali gumbi določijo specifično funkcijo za vodjo.

Gumb izvrši-enkrat bo na vsak pritisk na gumb premaknil vosjo in zasledovalce za en korak.

Pritisk na gumb izvrši povzroči, da se bodo vodja in zasledovalci premikali nepretrgoma. Za ustavitev pritisni še enkrat na izvrši

Drsnik za upočasnovanje nastavlja hitrost gibanja želv.

Pritisni na gumb odkrij, da ti bo pokazal pot vodje, če imaš vodjo skrito. Uporabi po izvršitvi. To lahko uporabiš za preverjanje svojih ugibanj, kakšna funkcija je.


KAKO GA UPORABLJATI?
-------------
Poskušaj začeti s štirimi zasledovalci in velikostjo korakom 1. Ne prikaži vodje ali poti od vodje.

Pritisni naključna in zatem izvrši.

Poskušaj uganiti funkcijo s tem, da opazuješ vse zasledovalce.

Za vsako naslednje vprašanje, premisli tudi sledeča vprašanja:
Zakaj ali zakaj ne?
Kako bi povedal?

Ali se hitrost vodje spreminja ves čas?

Ali se hitrost zasledovalcev spreminja ves čas?

Ali vsi zasledovalci potujejo z enako hitrostjo?

Kaj lahko poveš o formuli vodje glede na pot vsakega zasledovalca?

Katera pot vsakega zasledovalca ti daje informacijo o formuli vodje?
Katera od poti ti daje največ pomoči? Zakaj?

Za spremembo formule vodje:
Število formul je shranjenih v tem modelu. Ta specifično formulo pritisni na željeno formulo (če ne želiš naključno).


STVARI ZA OBVESTILO
----------------
Tukaj je nekaj značilnosti za vsako pot zasledovalca in pot vodje, ki niso ničesar vredne.

Zasledovalčeva nagnjenost poti:
Kaj pomeni, če se nagnjenost poti povečuje?
Kaj pomeni, če se nagnjenost poti zmanjšuje?
Kaj pomeni, če se en del poti pretirano hitro nagnje kot ostali del poti?
Kaj pomeni, če se nagnjenost poti konstantna?

Za premislek o nagnjenosti poti premisli ali gre pot v "gor po hribu" ali "dol po hribu" in premisli ali je hrib strm ali ravn?


Konkavnost zasledovalčeve poti:
Kaj pomeni, če ima pot del, ki je navzgor konkavna?
Kaj pomeni, če ima pot del, ki je navzdol konkavna?
Kaj pomeni, če ima pot del, ki ima oboje?
Kaj pomeni, če pot nima dela, ki bi bil navzgor ali navzdol konkavna?

Pot, ki je navzgor konkavna, bo imela obliko navzgor obrnjene skodelice za kavo.
Pot, ki je navzdol konkavna, bo imela obliko navzdol obrnjene skodelice za kavo.

Odnos med potmi:
Ali imajo poti kakšno simetrijo? Ali jo pričakuješ? Zakaj ali zakaj ne?

Razdalja med vodjo in zasledovalci:
Ko si se enkrat odločil za formulo poti vodje, poženi simulacijo z prikazom poti vodje.
Če pokažeš pot vodje prej preden si prepričan da imaš prev, boš morda oropan vsega veselja, saj poti nazaj ni

Najdi pot, kjer je videti da gre zasledovalec tesno zraven vodje, potem pa mu vodja pobegne.

Zakaj se to naredi? Kakšno vrsto splošnega zaključka bi lahko naredil o formuli ali odnosu ki to naredi?

Kako razdalja med prikazano oznako poti vodje dojema hitrost vodje?

Sosedstvo oznak vodje:
Kaj pomeni, ko so si oznake poti vodje blizu?
Kaj pomeni, ko so si oznake poti bolj narazen?


STVARI ZA POSKUSITI
-------------
Poizkusi premakniti zasledovalce na specifično mesto po izbiri funkcije in pred pritiskom na gumb - izvrši. Poskusi napovedati, kako bi drugačna lokacija lahko pomagala.

Kaj se lahko naučiš, če zasledovalec začne v lokaciji:
- ob desnem robu zaslona
- ob levem robu zaslona
- ob zgornjem robu zaslona
- ob spodnjem robu zaslona
- ob osi x
- ob osi y
- na izvoru

Kaj je največja korist prve lokacije zasledovalca? (Lokacija na vrhu vodje vsekakor ni vrašanje!)

Morda boš uporabil nadzorno ploščo ali želvino okno za zasledovalca. Vodja je želva 0, zasledovalci so vsi z številko nad 0.

Poskusi povečati število zasledovalcev.
(Tudi, ko misliš da si ugotovil funkcijo, povečaj število zasledovalcev na največje možno število, predno odkriješ pot vodje.)
Zakaj nam največje število pomaga lažje odkriti vodjino formulo?

Poskusi povečati velikost koraka.
(Tudi, ko misliš da si ugotovil funkcijo, povečaj velikost koraka na največje možno število, predno odkriješ pot vodje.)
Zakaj nam največja velikost koraka pomaga lažje odkriti vodjino formulo?

Skozi razprave o zapletih poskusi uganiti pot vodje. Alternativa, ali lahko s tem da veš formulo vodje ugotoviš poti zasledovalcev?

Če veš formulo vodje in poizkušaš uganiti vzorec zasledovalčevih poti, se prepričaj v zapis predno poženeš simulacijo. Primerjaj svoje rezultate z dejanskim rezultatom.
- Kakšen zaključek boš naredil na pravilnost napovedi?
- Katero predpostavko ki si jo naredil, moraš popraviti?


RAZŠIRLJIVOST MODELA
-------------------
Za dodajanje svojih funkcij moraš dodati novo proceduro vodje v model (ostale so definirane na zadnjem jezičku).

Dodajanje formule na sedanji seznam.
- Znotraj nastavitvenih ukazov boš morda moral skalo y ohraniti pred ovojem. (Za primer poglej kubično funkcijo.)
- Moral boš omejiti področje vodje, če ima funkcija vrednosti, kjer ni definirana. (Na primer: logaritemska funkcija.)
- Dodaj ime formule v proceduro: premakni vodjo in dodaj gumb za izbiro.

- Dodaj funkcijo na list možnih funkcij da bo naključni izbor lahko izbral.

V simulaciji, vodja uporablja le x koordinate. Za vsako formulo je lahko rezultat drugačen, če se vodja premika za majhen interval.

Kaj se bo zgodilo, če je velikost koraka zasledovalcev vedno enaka razdalji vodjinega potovanja med njegovim nedavenim korakom?

Poravnaj procedure tako da pravokotni svet ne povzroči nepričakovano zavijanje.
Ali katera od teh možnosti trčiti v kakšno od vprašanj pred tem?


Ustvari proceduro vodje in izberi zasledovalčevo lokacijo da slediš obliki zasledovalčeve poti:
- ravna črta z pozitivno nagnjenost
- ravna črta z negativno nagnjenost
- horizentalna črta
- zanka
- krog
- krivulja z eno izboklino
- krivulja z dvema izboklinama
- krivulja z tremi izboklinami
- krivulja z n izboklinami



NETLOGOVA ZNAČILNOST
----------------
Želvino pero se uporablja za zasledovalčeve poti.

Označitveni ukas se uporablje za pot vodje.



UGLED IN NAPOTKI
----------------------
Za nanašanje na ta model v znanosti, prosim uporabi: Wilensky, U. (1998). NetLogo Pursuit model. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Pursuit. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL.

Za druge publikacije pa uporabi: Copyright 1998 by Uri Wilensky. Vse pravice pridržane.