Erozija tal

Narejeno s programom NetLogo.

Izvorna datoteka je erozija.nlogo.

KAJ JE?

Ta model je simulacija erozije tal, ki jo povzroča voda. Najprej se izriše prazen teren. Ob dežju začne voda odtekati po hribu navzdol in tako razjedati teren pod seboj. Vzorci vodnega toka se spreminjajo hkrati s spremembo tal, ki jo povzroča erozija. Sčasoma se pojavi rečni sistem.


KAKO DELUJE?

Tla so predstavljena kot sive zaplate. Svetlejša kot so tla, višja je nadmorska višina. Vodo predstavljajo modre lise. Globja voda je prikazana z bolj temno modro barvo. Okoli roba sveta je odvodni kanal, v katerega se iztekata voda in sedimenti.

Vsaka lisa ima v vsakem koraku možnost, da na njej dežuje. Če dežuje, se globina vode poveča za 1.

Simulacija uporablja preprost model vodnega toka. Voda odteka v tisto sosednjo liso, kjer je globina vode najmanjša. Tja se izliva, dokler je nivo globine ponora nižji od nivoja izvora. Količina dotoka je sorazmerna z razliko v nivojih gladin, tako da je globina vode dveh lis, če je to mogoče, izenačena.

Erozija je predstavljena kot zmanjševanje prvotne višine tal po koščkih; ko se pojavi dotok vode, se višina tal zniža za košček. Količina erozije je sorazmerna s količino dotoka vode.


UPORABA

Gumb NASTAVI zgenerira teren. Gladkost terena lahko nastavite z drsnikom GLAJENJE TERENA. Če želite popolnoma gladek teren, izklopite stikalo KOTANJAST?. Če želite začeti s hribom na sredini, vklopite stikalo HRIB?.

Gumb ZAČNI zažene simulacijo erozije.

Če želite pogledati teren pod vodo, pritisnite gumb SKRIJ VODO.

Z drsnikom KOLIČINA PADAVIN kontolirate, koliko dežja bo padlo. Na primer, če je KOLIČINA PADAVIN postavljena na 0.1, ima vsaka lisa oz. zaplata terena 10% možnost, da na njej dežuje v eni časovni enoti.

Z drsnikom ODPORNOST TAL kontrolirate, koliko so tla odporna proti eroziji. Višja kot je vrednost odpornosti, bolj trda so tla in s tem bolj odporna proti eroziji in obratno, nižja kot je vrednost odpornosti, hitrejše bo razjedanje tal. Vrednost 1.0 pomeni, da tla niso erozivna.


BODITE POZORNI

Na začetku je svet prekrit z jezeri. Reke se začno izoblikovati na robovih sveta. Reke postopoma naraščajo, vse dokler ne izsušijo vseh jezer.


POSKUSITE

Uporabite gumb SKRIJ VODO, da postane voda nevidna, in opazujte teren.

Z različnimi drsniki za učinke raziskujte videz pojavljajočih se rek.

Poglejte, kaj se zgodi, ko je teren popolnoma raven. Je prikaz realističen ali pa odstira omejitve modela?

Poglejte, kaj se zgodi, če začnete s hribom na sredini.


RAZŠIRITEV MODELA

Dodajte izhlapevanje. Ali to interesantno spremeni obnašanje sistema?

Dodajte izvire, iz katerih bo tekla nova voda.

Dodajte želvje kazalčke, s katerimi boste določili smer in količino vodnega toka na vsaki zaplati.

Eksperimentirajte z določili za vodni tok. Trenutno vsa voda teče na najnižjega soseda. Bi bil rezultat drugačen, če bi bilo pravilo bolj dovršeno?

Dodajte raznovrstne tipe terena, tako da bo zemlja različne odpornosti in bo tudi hitrost erozije različna.

Kaj bi bilo potrebno, da bi se oblikovale rečne delte? Model, pri katerem voda nosi in nato odlaga sediment.


ZNAČILNOSTI NETLOGA

Uporabljajo se samo zaplate oziroma lise in ne želve.

Pogoj je, da so agentsets vedno naključno urejeni.


ZASLUGE IN VIRI

Tu si lahko ogledate razjeden vulkan na Kamčatki, ki je zelo podoben modelu: http://maps.google.com/?t=k&ll=52.544312,157.338467&spn=0.070884,0.118103&t=k

Izvirnik: Greg Dunham, za Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling. Zahvala tudi Seth Tisue.

Za sklicevanje na ta model v akademskih objavah uporabite: Wilensky, U. (2004). NetLogo Erosion model. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Erosion. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL.

Pri drugih objavah uporabite: Copyright 2004 Uri Wilensky. All rights reserved. See http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Erosion for terms of use.