UVOD
Velikost
dimenzij likov ali predmetov lahko odmerimo: velikost določimo z
merjenjem. Določitev velikosti je lahko zelo natančna, če jo določimo
z mero: mm, cm, dm, m, km,...
Velikost
dimenzij lahko določimo tudi s primerjanjem velikosti dimenzij po
občutku. Takšno določanje velikosti ni najbolj natančno. Primerjavo
odnosov dveh ali več velikosti bodisi z merjenjem ali z določanjem
na oko imenujemo sorazmerje ali proporc. Upoštevana pravila razmerja
so hitro vidna, opazi jih vsakdo, ki ima malo izurjeno oko. Pritegnejo
pa tudi vsakogar, ki se ukvarja z uporabljanjem ali oblikovanjem
predmetov in prostora, torej slikarja, kiparja ali arhitekta, kajti
pravilno sorazmerje močno učinkuje na opazovalca.
Razmerja
so torej odnosi med velikostmi znotraj neke oblike (forme) ter odnosi
med velikostmi več oblik v kompoziciji.
Vsak
začetek v komponiranju oblik v kompoziciji je določanje razmerij.
Cilj vsake uskladitve pa je doseči zanimivost in ohraniti celoto.
Že ko izbiramo format, določamo medsebojno razmerje dolžine in širine.
Odnosi med velikostmi elementov v kompoziciji so pomemben dejavnik
pri usklajevanju neke oblike v celoto, tako na risbi, kipu ali stavbi.
Velikosti
lahko nizamo na enake ali neenake dele. Vendar pa so neenaki deli
bolj razgibani in zato zanimivejši od enakih. Eno od takih pravilnih
razmerij v kompoziciji risbe, slike, kipa, stavbe ali tudi fotografije,
ki daje izrazito asimetričen vtis, je zlati rez.
Geometrično
gre za delitev neke dolžine (daljice) na dva različna dela, in sicer
tako, da je razmerje manjšega dela daljice do večjega dela enako
kot razmerje večjega dela daljice proti celotni dolžini (prikazano
na sliki 1).
SLIKA 1

To je
torej idealno sorazmerje, v katerem je vsaka različna velikost v
istem razmerju tako do nadrejene kot do podrejene velikosti.

KONSTRUKCIJA
Do tega
pravila o sorazmerju zlatega reza smo prišli po občutku, lahko pa
ga podpremo geometrijsko, tako da z ravnilom in šistilom (konstrukcijsko)
obdelamo daljico.
Poljubno daljico AB razdelimo na dva enaka dela. Dolžino polovice
daljice prenesemo na pravokotno premico iz A in dobimo daljico AC.
Tocko C povežemo z B in dobimo daljico BC, tako da nastane pravokotni
trikotnik z oglišči ABC. S šestilom prenesemo dolžino daljice AC
na daljico CB in dobimo A1. Iz točke B odmerimo s šestilom dolžino
daljice BA1 in jo prenesemo na daljico AB; tako dobimo točko D.
Na daljici AB nastaneta dve daljici AD in DB (prikazano na sliki
2).
SLIKA 2

V geometriji
je to takšna delitev daljice na dva različna dela, da je razmerje
MANJŠI : VEČJI = VEČJI : CELOTA. To razmerje lahko izrazimo tudi
s številkami, in sicer gre za razmerje 1: 1,6180339887... Če ti
dolžini prenesemo na risalno ploskev, kjer ima pomembno vlogo površina,
dobimo pravokotnik v "idealnem" razmerju. Stranica pravokotnika
(manjša : večja) sta si v razmerju, ki se mu pravi zlati rez.
Če je lepoto zlatega reza mogoče utemeljevati v matematični ubranosti
delov do celote, potem lahko torej tudi površino ¨zlatega prevokotnika¨
razdelimo na dva različna dela, ki sta v idealnem razmerju (zlatem
rezu).
Narišemo
ga tako, da narisani kvadrat razdelimo na dva enaka dela pravokotnika.
Drugemu pravokotniku narišemo diagonalo in njeno dolžino prenesemo
s šestilom na podaljšano daljico kvadrata. Novonastala dolžina predstavlja
dolžino pravokotnika. Velikosti novonastalega pravokotnika in kvadrata
sta medsebojno ¨v zlatem rezu¨ (prikazano na sliki 3).
SLIKA
3

Nastalemu
manjšemu pravokotniku lahko spet vrišemo kvadrat, in tako nastaneta
znotraj tega pravokotnika spet nov pravokotnik in kvadrat, katerih
velikosti sta si spet v idealnem razmerju zlatem rezu. Taka delitev
se lahko nadaljuje še kar naprej in naprej, zato govorimo o neskončni
delitvi (prikazano na sliki 4).
SLIKA
4


SPIRA
MIRABILIS
Če prek
kvadratov povlečemo diagonale, dobimo ¨zlato spiralo¨ ali spira
mirabilis ali logaritemska spirala, ki je lahko oglate oblike (prikazano
na sliki 5), če pa diagonalo razširimo v lok, bo spirala mehkejša
zaobljena (prikazano na sliki 6).
SLIKA 5

SLIKA 6

Spira
mirabilis ima lastnost, da vsaka ravna črta iz središča spirale
seka spiralo pod istim kotom. Pojavlja se v mnogoterih oblikah od
spiral v cvetu soncnič, školjk, polžjih hišic, rogov, čekanov, pajkovih
mrež in oddaljenih spiralnih galaksij. Ime spirala mirabilis lat.
(čudežna spirala) je dobila logaritemska spirala od velikega matematika
Jakoba Bernoulli-ja, zaradi njenih čudovitih lastnosti.

POSTAVITEV
Če površino pravokotnika razdelimo
horizontalno in vertikalno v zlatem rezu, dobimo na sečišču dolžine
in višine optično središče zlatega reza (prikazano na slikah 7,
8).
SLIKA 7

SLIKA 8

To središče
zlatega reza pa lahko vrišemo tudi v nasprotno stran pravokotnika,
na primer na levo, pa tudi na spodnjo stran. Tako lahko rečemo,
da ima vsaka pravokotna ploskev po štiri točke zlatega reza (prikazano
na sliki 9).
SLIKA 9

Podobne štiri točke zlatega reza lahko narišemo tudi na kvadratnemu
formatu (prikazano na sliki 10).
SLIKA 10

Ugotovimo
lahko, da ima vsaka pravokotna ploskev oziroma format po štiri točke
zlatega reza. Slikarji v te točke postavljajo glavnega junaka ali
pač tisti del dogajanja na sliki, na katerega želijo usmeriti pozornost.
Slikar uporablja pravila zlatega reza (dolžine do višine risbe ali
slike) v kompozicijski razdelitvi in pri vnašanju likov, saj vsako
risanje ali slikanje začenja s formatom in z vnašanjem oblik, ki
jih po velikosti in obliki določi v skladu z idejo oziroma motivom,
ki ju želi upodobiti.
Uporablja eno, dve, tri ali vse štiri točke zlatega reza (prikazano
na slikah 11, 12, 13, 14).
SLIKA
11

SLIKA
12

SLIKA
13

SLIKA
14


UPORABA
Kadar
vrisuje ali slika na površino en element, ga bo postavil v točko
v optično središče, da bo dosegel ravnovesje v kompoziciji. Podobno
razvrsti tudi dva elementa na risarsko površino, pri razvrstitvi
treh ali štirih elementov pa lahko doseže razvrestitev okrog središča
celotne površine (prikazano na slikah 15, 16, 17).
SLIKA 15

SLIKA 16

SLIKA 17

Pokrajinski
motivi so mnogokrat upodobljeni tako, da risalni list deli horizontalna
črta zlatega reza, ki sovpada z začetkom ali koncem pokrajine, v
vertikali pa je naslikano drevo ali steber (prikazano na sliki 18).
SLIKA 18

V
zlaten rezu so razdeljeni tudi svetlobni barvni odnosi na risbi
ali sliki, enako tudi razmerje med toplo in hladno površino (prikazano
na sliki 19) ali med pestro in manj pestro barvo (prikazano na slik
20).
SLIKA
19

SLIKA
20

Velikokrat
pa razdelitev risbe ali slike v zlatem rezu ne poteka povsem vodoravno.
Horizontala se lahko rahlo dviga nad črto zlatega reza, na drugi
strani pa se spušča na spodnjo stran (prikazano na slikah 21, 22,
23, 24).
SLIKA
21

SLIKA
22

SLIKA
23

SLIKA
24

Zlatega
reza ne poznajo samo slikarji, temveč tudi fotografi: še posebej
je zlati rez razširjen pri umetniški fotografiji (prikazano na sliki
25).
SLIKA
25

Ravno
tako tudi kiparji pri oblikovanju kipov upoštevajo sorazmerje zlatega
reza, posebej pri zgradbi človeškega telesa (prikazano na sliki
26).
SLIKA
26

Zelo
pomemben je tudi zlati rez v arhitekturi. Razmerje so poznali že
Egipčani pri gradnji piramid, saj je osnovnica (horizontala) piramide
v zlatem rezu proti širini. Stari Grki so v zlatem rezu zidali stavbe
in oblikovali posode (prikazano na sliki 27).
SLIKA
27

V
začetku 16.stoletja je Italijan Fra Luca Pacioli razglasil razmerje
zlatega reza za ¨božansko razmerje¨. (Ime zlati rez je dobilo leta
1830.) Dosledno upoštevanje in ponavljanje zlatega reza v risbi,
sliki, kipu, stavbi in fotografiji pa lahko privede do monotonosti,
stereotipnosti.
Tudi v naravi srečujemo zlati rez. Kar se tiče človeškega telesa,
je tista meja, ki določa zlati rez, popek (prikazano na sliki 28).
SLIKA
28

Tudi
zgradba mehkužcev in lupinarjev je v zlatem rezu sipa, hobotnica,
morska školjka (prikazano na sliki 29).
SLIKA
29

V
rastlinskem svetu pa sta si, na primer, v zlatem razmerju deblo
in krošnja.
Zlati
rez pa je tudi zelo uporaben pri oblikovanju plakatov, knjižnih
naslovnic, drobne embalaže (prikazano na sliki 30).
SLIKA
30


|