Marxovo razumevanje znanosti 

     

 




Uvod

 

Marx je veliko prispeval k razvoju znanosti. Pravzaprav je tukaj težko ohraniti neko kritično zavest pri doumevanju in razjasnjevanju teh vidikov. Že sam Marx je o tem pisal, da je vsaka misel po svoje nujno enostranska in subjektivna, saj jo vedno nosi nek višji interes. Resnica je zanj sestavljena iz mnogih enostranskosti. Osnovno stališče zgodovinsko materialistične teorije je takšno, da človeka postavi kot bistveno družbeno in proizvodno bitje. Pomembna je tudi teza o družbi kot celoti družbenih praks, ki je vsaka za sebe, pa vendar ni neodvisna od drugih, vse skupaj pa ustvarjajo družbeno dejanskost. Medsebojno povezanost in strukturo teh praks določa način povezanosti teh praks s proizvodno prakso ljudi te družbe, predvsem z materialno proizvodnjo in družbenimi odnosi, ki jo sploh omogočajo in razvijajo. Seveda pa tu ne gre za enostranski odnos oziroma relacijo, temveč je to obojestranska relacija, saj tudi ostale prakse lahko vplivajo na materialno proizvodnjo. To je pa pomembno za znanost in tehnologijo zato, ker slednji nista neposredni materialni proizvajalni sili, temveč sta najprej in predvsem duhovna produkta, ki zelo izrazito določata potek vseh oblik proizvodnje še posebej materialne. Vendar pa ima materialna proizvodnja primat pred ostalimi oblikami proizvodnje predvsem znotraj razrednih razmerij. Torej ne toliko v družbi resničnega družbenega bogastva, kot v družbi, ki se ubada s premagovanjem revščine. V zgodovini so se ljudje morali primarno boriti za svojo materialno eksistenco in šele takrat, ko se nekateri posamezniki v družbi niso potrebovali več boriti le za golo preživetje, je prišlo do višjega stanja človeškega obstoja. Bolje povedano, šele v  višji fazi razvoja družbe, v družbi bogastva človeških proizvajalnih sposobnosti in možnosti, se prekine enostranska odvisnost duha in materije.