Seminarska
naloga
Predmet: Gospodarsko poslovanje
Smer: Trgovec
Literatura:
Vekoslav Potočnik: Gospodarsko poslovanje 1
Datum: 04.01.2001
|
|
|
OBLIKE PRODAJALN
Alfred Feher
|
|
ORGANIZACIJSKE OBLIKE PRODAJALN
-
-
|
|
|
|
|
|
Organizacijske
oblike prodajaln
|
|
Organizacijske oblike prodajaln
so tako številne, da jih moramo razdeliti v nekaj večjih skupin.
Tako lahko prodajalne
razdelimo:
|
|
po velikosti
po sortimentu
izdelka
po ravni
prodajnih cen
po načinu
prodaje in postrežbe
po načinu
nabave blaga
|
|
|
|
Delitev prodajaln
po velikosti in sortimentu
Kiosk
Kiosk je prodajalna,
kjer blago prodajajo skozi prodajno okno. Velikost kioskov praviloma ni
večja od 15m2 .
V kioskih prodajajo
naslednje vrste izdelkov:
- časopise,
revije, papir, znamke, razglednice, tobačne izdelke ipd.,
- zelenjavo, sveže sadje, živila rastlinskega in živalskega izvora, konzerve
ipd.,
- spominke izdelke domače in umetne obrti, drobno galanterijo, igrače,
gospodinjske potrebščine ipd.
Tobak
|
Kiosk
|
Prodaja sadja pred bolnico
|
|
|
Postrežna
(klasična) prodajalna
V postrežni
prodajalni prodajajo živila in neživila različnih trgovinskih strok
na postrežni način, deloma pa tudi samoizbirno. Površina prodajnega prostora
mora biti velika najmanj 12 m2 , lahko pa doseže velikost takšne
prodajalne do 400 m2 .
Prodaja kruha |
Prodaja bele tehnike |
|
Specializirana
prodajalna je prodajalna s posebno izbiro blaga. Površina ne sme biti
manjša od 6 m2. Če je prodajni prostor v eni etaži ali v več
etažah, ne sme biti površina manjša od 30 m2. Tudi specializirane
prodajalne dosegajo površino do 400 m2. Med specializirane
prodajalne sodijo tudi butiki.
Foto prodajalna |
Knjigarna |
Prodajalna gradbenega materiala |
Prodajalna nogavic |
Papirnica |
Cvetličarna |
|
|
|
Samopostrežna
prodajalna (market)
Samopostrežna prodajalna je prodajalna
z živili in neživili različnih trgovinskih strok, kjer kupec sam izbira
izdelke. Delitev marketov je naslednja: |
|
Mini samopostrežna prodajalna
(minimarket) je prodajalna predvsem z živili, med katerimi so obvezno
kruh in mleko, lahko pa tudi sveže sadje in zelenjava ter gospodinjske
potrebščine. Površina minimarketa se giblje od 40 m2
do 120 m2.
Market Lendava
|
|
Supereta je samopostrežna
prodajalna z živili, med katerimi so obvezno kruh, mleko, sveže meso,
sveže sadje in sveža zelenjava. Poleg navedenih živil prodaja še vse vrste
pijač in konzerv ter gospodinjske potrebščine. Na posameznih oddelkih
lahko prodaja tudi na postrežni način. Površina superet, ki so najpogostejše
prodajalne samopostrežnega tipa oz. marketi, se gíblje med 120 m2
in 400 m2.
Samopostrežna prodajalna
|
Samopostrežna prodajalna |
|
|
|
Supermarket je prodajalna
z živili, med njimi so obvezno kruh, mleko in mlečni izdelki, sveže meso
in mesni izdelki, sveže sadje in sveža zelenjava ter pijače in konzerve,
poleg tega pa še gospodinjske potrebščine, tekstilna galanterija in konfekcija,
steklo, porcelan, keramika, izdelki iz plastike, papir ter pisalne in
šolske potrebščine. V supermarketu lahko prodajajo na posamezníh oddelkih
tudi na postrežni način. Velikost je med 120 in 400 m2.
Spar
|
|
Hipermarket (samopostrežna
blagovnica) je prodajalna z živili in neživili različnih trgovinskih strok.
V prej navedenih samopostrežnih prodajalnah prevladuje ponudba živil,
v hipermarketih pa ponudba neživil presega polovico celotne ponudbe blaga.
Blago prodajajo na samopostrežní način, na posameznih oddelkih pa tudi
na postrežni način. Prodajna površina hipermarketa je velika vsaj 1000
m2.
|
|
Blagovne hiše
V blagovnih hišah prodajajo
na postrežni ali samopostrežni način. Prodaja je praviloma organizirana
po posameznih specializiranih prodajnih oddelkih.
|
|
Blagovnica je blagovna
hiša s ponudbo izdelkov široke izbire, npr. živila vseh vrst, tekstilni
izdelki, železnina, športni izdelki, akustični aparati, gospodinjski aparati,
čistila, plastični izdelki itd. Površina prodajnega prostora blagovnice
se giblje od 1000 m2
do 2500 m2.
Blagovnica v Murski
Soboti
|
|
Veleblagovnica je blagovna
hiša, v kateri prodajajo najširši sortiment izdelkov različnih trgovinskih
strok. Prodaja je organizirana po oddelkih, in sicer na postrežni, samopostrežni
in samoizbirni način.
Maximarket
Ljubljana
|
|
Specializirana blagovna
hiša je prodajalna, ki je usmerjena na določeno skupino kupcev oz.
ponuja izdelke za zadovoljevanje določene vrste potreb.
Primeri:
- blagovna hiša s športno opremo
- salon pohištva
-
blagovna hiša z železnino vseh vrst.
Specializirana blagovna hiša mora imeti najmanj 400 m2
prodajne površine, najpogosteje pa se njena površina giblje med 1500 m2in
3000 m2.
Salon pohištva
|
Merkur |
|
|
|
Nakupovalni center (shopping
center) je posebej urejen in pokrit poslovni prostor; v katerem so različne
vrste prodajaln (specializirane prodajalne, supermarketi, blagovnice in
podobno), lahko pa tudi bančne ekspoziture, pošta, gostinski prostori,
objekti za prosti čas ipd.
Nakupovalni center mora imeti velika parkirišča, in sicer približno 2
m2
parkirnih površin na 1 m2
prodajnih površin.
Prodajna površina nakupovalnega centra obsega vsaj 3000 m2.
Nakupovalni centri so zgra jeni na obrobju velikih mest, npr. Londona,
Pariza, Dunaja itd., največ pa jih je v ZDA. Prodajne površine največjih
nakupovalnih centrov presegajo 500.000 m2.
Europark Maribor
Worl d Trade Center
Primeri:
Slovenija: BTC in Interspar v Ljubljani, Europark
Maribor.
Avstrija: Einkaufszentrum Wien - Süd na Dunaju.
Francija: Parly I in II v Parizu.
ZDA: Sears & Roebuck v Chicagu.
Nakupovalni center v Murski Soboti
Nakupovalni center
Za gradnjo nakupovalnega centra
združi denarna sredstva več proizvodnih in trgovskih organizacij. Lahko
pa tak center zgradi posebna organizacija, ki postane upravljalec nakupovalnega
centra.Upravljavec daje
prodajne prostore v najem ali pa jih tudi proda.
|
|
Delitev prodajaln
po ravni prodajnih cen in načinu prodaje
|
|
Po ravni prodajnih cen delimo
prodajalne v tri skupine:
- v prodajalne z običajnimi cenami
- v prodajalne z diskontnimi
(nižjimi) cenami
- v prodajalne z ekskluzivnimi
(višjimi) cenami
Takšna delitev prodaje je povezana
z načinom prodaje in postrežbe.
Velja naslednje pravilo: Čim
nižja je raven postrežbe, tem nižje so prodajne cene in obratno.
Samopostrežni in samoizbirni
način prodaje sta se razširila v vse vrste prodajaln. Še pred približno
20 leti je bila zelo očitna razlika med prodajalnami, v katerih so stregli
kupce prodajalci, ter samopostrežnimi prodajalnami.
V samopostrežnih prodajalnah
so bile cene občutno nižje, saj kupec ni dobil nobenih pojasnil. Z uvedbo
samoizbirnega načina prodaje sta se samopostrežna in postrežna prodaja
nekako "zbližali", s tem so se tudi zmanjšale razlike prodajnih cen istovrstnih
izdelkov. K temu je precej prispevala tudi konkurenca med trgovci, saj
kupci primerjajo cene, preden se odločijo za nakup, zlasti dražjih izdelkov.
|
|
Prodajalne
z običajnimi cenami
Med cenami istovrstnih izdelkov
skorajda ni razlike, kar pomeni, da vsi ponudniki priračunajo k nabavni
ceni približno enako maržo. Razlike med cenami pa navadno niso večje od
5%.
|
|
Prodajalne
z diskontnimi cenami
Prodajalne z diskontnimi cenami
imajo občutno nižje cene od običajnih cen. Z nižjimi cenami poskuša doseči
trgovec - diskonter enak dobiček pri velikem obsegu prodaje, kot bi ga
dosegel pri običajnih cenah in manjšem obsegu prodaje.
Diskonterji so pričeli prodajati
v skromno opremljenih prodajnih prostorih (skladiščih in celo skednjih),
vendar so danes številni diskonti že v celoti podobno opremljeni kot prodajalne.
Ohranjajo predvsem načelo, da prodajajo dískontne prodajne enote, za katere
lahko določijo nekoliko nižje, diskontne prodajne cene.
Diskontne cene so nižje od
običajnih cen od 10% do 20%.
Diskontna prodaja je razvita
predvsem na dveh področjih:
- živila (na samopostrežni način),
- gospodinjski in drugi
električni aparati, npr. televizorji, radijski aparati, gramofoni itd.
(na samoizbirni način),
- vse bolj se uveljavlja tudi diskontna prodaja tekstilnih in galanterijskih
izdelkov (na samopostrežni način).
Diskonterji prodajajo nekatere
izdelke, ki so dobro uveljavljeni na trgu, po nižji, diskontni ceni, da
bi na ta način konkurirali drugim trgovcem.
Diskontna prodajalna
|
|
Prodajalne
z ekskluzivnimi cenami
Te prodajalne prodajajo izdelke
po bistveno višjih cenah, kot so običajne cene. To je mogoče le, če takšna
prodajalna izpolnjuje naslednje pogoje:
- v poleg izdelkov ponuja še dopolnilno storitev (npr. svetovanje, montaža)
- ponujeni sortiment ima veliko število posebnih izvedb izdelka, za katere
lahko trgovec zaračuna višjo ceno
- v izdelki imajo znano
blagovno znamko
- v v sortiment so vključeni npr. modni dodatki, ki jih konkurenti ne
prodajajo
- v prodajalna je na izjemno ugodni lokaciji (npr. v najožjem mestnem
središču, na železniški postaji, na letališču) ali pa je zelo oddaljena
od konkurentov.
Prodajalne z ekskluzivnimi
cenami so tudi modni butiki. Ekskluzivne cene so višje od običajnih cen
od 20% do 100%, za izjemno modne izdelke tudi več.
Primeri:
Prodajalna posode: svetovno znane znamke proizvajalcev WMF Bernsdorf,
Rosenthal ipd. Modna prodajalna: Stefanel, Escada, Max Mara itd.
Prodajalna parfumov: Channel, Paloma Picasso, Nina Ricci, Tresor, Opium
itd.
Blagovne znamke izdelkov:
Lacoste, Nike, Adidas ipd. V prodajalnah z ekskluzivnimi cenami poteka
prodaja na postrežni način, povezanim s svetovanjem kupcem.
Podajalna Beneton |
Zlatarna |
|
|
|
|
|
Vprašanja
za preverjanje znanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|