OGLAŠEVANJE
SKOZI ZGODOVINO
Projekt
tematskega učenja ( predmetno področje zgodovine, psihologije
in ekonomije)
Kraj:
Univerzitetna knjižnica Maribor - februar/marec
2001
Organizator:
prof. Maja Vičič-Krabonja in prof. Damjan Šimek
Sodelavci:
Izvajalci:
dijaki 3.i- ekonomska gimnazija
Vabljeni
gostje:
Univerzitetna knjižnica Maribor,
Ekonomsko
- poslovna fakulteta Maribor- prof. Damjan Muml
in
prof. Matjaž Iršič,
Media
mix - ga. Duška Cizl (Vuga),
učitelji
psigologije in
šolski
svetovalni delavci srednjih šol Maribora.
Predstavitev
medijem: POP TV,
RTV-TV Maribor, Šolski razgledi, Večer, Delo, Mariborčan. Sporočila za
javnost pripravi organizator.
UVOD
Oglaševanje
nas spremlja na vsakem koraku našega življenja - od otroštva naprej.
Danes na oglase nismo preveč pozorni, saj smo od vseh strani bombardirani
z njimi; vznemirjajo nas le tisti, ki so šokantni, nenavadni, privlačni,
smešni...
Kot
mlade ekonomiste nas je zanimalo, kako se je oglaševanje skozi čas
razvijalo. Da bi to ugotovili in preučili, smo sklenili, da bomo
spremljali in raziskovali razvoj oglaševanja v tiskanih medijih, kajti ti
so nam bili najlažje dostopni.
Poleg
zgodovinskega
razvoja, nas je zanimal tudi psihološki
vidik oglaševanja. Radovedni smo bili, kakšne zvijače so ponudniki
blaga in storitev uporabljali, da so potrošnika prepričali v nakup.
METODA
Z
zgodovinskega vidika smo pregledali časopise, ki so izhajali v Mariboru
od Slovenskega gospodarja (izhaja od leta 1867) in Vestnika, ki je izhajal
med leti 1945 in 1952 , vse do dnevnika Večer, katerega prebiramo še
danes, da bi ugotovili značilnosti oglaševanja v preteklosti.
Zaradi
ogromne količine teh časopisov, smo določili, da bomo pregledali vsaki
deseti letnik časnika, torej leta 1868 (1878, 1888...) do leta 1998.
V
vsakem pregledanem letniku nas je zanimalo predvsem:
-
delež
reklam v časopisu, v katerem delu časopisa se nahajajo, strnjeno ali
med drugimi oblikami…
-
oblika
reklamnih oglasov (velikost, ilustracije, barve…)
-
vsebina
reklamnih oglasov
-
najpogosteje
oglaševani predmeti in usluge
-
posebnosti
obravnavanega letnika
Dobili
smo naslednje rezultate
S
psihološkega vidika smo najprej določili kriterije, po katerih smo
ugotavljali pristop oglaševalcev do kupcev. Te smo poiskali v literaturi
in jih združili v posamezne skupine. Tako smo dobili šest večjih skupin
kriterijev (čustveni transfer, motiviranje, kriteriji psihologije
zaznavanja, ugodnosti nakupa, ideal vitkosti in skupina z nerazvrščenimi
kriteriji). Te smo razčlenili še v podskupine. Ugotavljali smo, kdaj se
je kateri izmed teh kriterijev prvič pojavil, kako se je skozi čas
spreminjal in kako so bili ti kriteriji povezani z zgodovinskim
dogajanjem.
Avtorji projekta:
- učenci 3.i razreda Srednje
ekonomske šole Maribor
Mentorja:
- prof. Damjan Šimek
- prof. Maja Vičič Krabonja
|