F U N K C I J A

Pozorno si oglej sliko.

 

Na levi strani diagrama imamo tri različne predmete: matematiko, slovenščino in angleščino.

Po preizkusu znanja, so nam posamezni profesorji zaključili naslednje ocene:

Vsakemu od teh predmetov je prirejena natanko ena ocena in ne dve.

Spodnja slika nam nazorno kaže, da je nemogoče dobiti pri istem preizkusu znanja angleščine hkrati oceni 3 in 5.
Pri matematiki pa smo celo ostali neocenjeni !

Posebnost pri funkcijskemu prirejanju je, da imata dva različna predmeta npr. slovenščina in angleščina lahko enako oceno.
Lahko se celo zgodi, da pri vseh treh predmetih dobimo enako oceno. V najboljšem primeru bi si želeli, da bi imela naša funkcija vseskozi vrednost 5. Takšni funkciji bomo rekli kar konstanta, saj nam ne glede na predmet priredi vedno isto vrednost.

 

Od tod lahko povzamemo:

Funkcija je predpis, ki vsaki vrednosti prve količine priredi natanko eno vrednost druge količine.
Količini, ki jo prosto izbiramo, pravimo neodvisna količina (v našem primeru so to različni predmeti), njej prirejeni količini (ocene) pa odvisna količina.


Po zgornji definiciji je zdaj povsem jasno, da je ocena posameznega predmeta funkcija, saj je odvisna od izbire posameznega predmeta.

Funkcijo lahko lepo ponazorimo:

Poglejmo si najprej, kako bi našo funkcijo ponazorili s tabelo:

PREDMET OCENA
matematika

4

slovenščina

5

angleščina

3

Pravtako lahko enostavno ponazorimo našo funkcijo s puščičnim diagramom:

matematika ® 4
slovenščina ® 5
angleščina ® 3

Graf naše funkcije izgleda takole:

Poglejmo si sedaj nazoren matematičen zgled.

Naj bo dana spremenljivka x iz množice vrednosti M = {1,2,3}. Imejmo pravilo (funkcijo) f, ki vsaki vrednosti spremenljivke x priredi f(x) takole:

f(x) je za 10 večje od x.

Za bolj nazorno predstavo, bomo naše pravilo tabelirali:

x f(x)
1

10 + 1 = 11

2

10 + 2 = 12

3

10 + 3 = 13

Iz zgornje tabele lahko razberemo funkcijsko enačbo:

f : x ® 10 + x

Torej se naša števila zaporedoma preslikajo v:

1 ® 11
2 ® 12
3 ® 13

Preverimo znanje