Izobraževalna računalniška omrežja
Vladimir Batagelj,
Univerza v Ljubljani, Fakulteta za matematiko in fiziko
Alenka Žibert,
Osnovna šola Cvetko Golar, Škofja Loka
Vladislav Rajkovič,
Univerza v Mariboru, Fakulteta za organizacijske vede, Kranj in
Inštitut Jožef Stefan, Ljubljana
Borut Čampelj,
Zavod za šolstvo RS, Ljubljana
Uporablja Unicode/ISO-10646; namestite pisave
Opentype.
Povzetek:
Ob nastanku šolskih računalniških omrežij, je bil njihov glavni cilj posredovanje
izobraževalnih gradiv, kasneje pa so začele prevladovati povezave in sodelovanje med uporabniki.
Preučili smo nekaj obstoječih izobraževalnih omrežij in kritično primerjali
njihovo vsebino in ponujene storitve. Prikazati želimo dobre in slabe plati obravnavanih
omrežij ter posredovati smernice razvijalcem izobraževalnih omrežij.
Pridobljene izkušnje smo uporabili v novi podobi Slovenskega izobraževalnega omrežja.
Menimo, da je poleg lokalnih (nacionalnih) omrežij potrebno tudi Svetovno izobraževalno omrežje.
Ključne besede:
informacijska tehnologija, izobraževanje, računalniška izobraževalna omrežja.
|
Abstract: Educational Networks.
Initially the main goal of educational networks was a distribution of educational
materials; but later the communication and connections among educational
users started to prevail. In the paper some existing educational networks were reviewed,
their contents and services were critically compared. The intention of the analysis was
to identify their strenghts and weaknesses and to articulate the guidelines for
educational network developers. These experiences were also applied to redesign
of Slovenian education network.
Besides the local/national networks a global international educational network
should be established.
Keywords: information technology, education, networks.
|
Sestavek predstavljen na Information Society '98, v okviru 5. Slovenskega festivala
znanosti, Cankarjev dom, Ljubljana, 6-10. oktober 1998.
Omrežna izdaja tega sestavka je na naslovu:
http://www.educa.fmf.uni-lj.si/izodel/dela/SIO/IS98/IO.HTM
|
Izobraževalna omrežja
Prve izobraževalne storitve so se pojavile na Internetu konec osemdesetih let.
Temeljile so na protokolih kot so FTP, Gopher in Veronica. Hiter razvoj je, v letu 1993,
omogočil pojav protokola HTTP in okenskih pregledovalnikov (Mosaic in
kasneje še Netscape ter ostali). To je vzpodbudilo nastanek
izobraževalnih omrežij širom po svetu.
Naštejmo samo nekatera:
Prvotni namen izobraževalnih omrežij (IO) je bilo posredovanje izobraževalnih gradiv,
kasneje pa je začelo prevladovati omrežno sodelovanje med uporabniki.
Pri tem se pojavijo še naslednji pomembni dejavniki:
Internet kot orodje za poučevanje, informatizacija kurikulumov, aktivno sodelovanje uporabnikov
(vzemi in prispevaj), komuniciranje z uporabo računalniške tehnologije,
sodelovanje med šolami, učitelji in učenci (Johansson, 1996; Oertel, 1995; Walker, 1995).
Storitve in vsebine izobraževalnih omrežij
Cilji IO se odražajo v ponujenih vsebinah in storitvah. Ponavadi najdemo naslednje kategorije:
O omrežju (about)
Vsebuje predstavitev in osnovne informacije o obiskanem omrežju s poudarjenim namenom in cilji
ter navodili, kako naj omrežje uporabljamo.
Povezave
Obstajata dve osnovni vrsti povezav: povezave z ustanovami (strežniki) in z
vsebinami (strani in gradiva). IO povezuje strežnike in gradiva na njih,
hkrati pa obstajajo tudi povezave z drugimi IO ter s strežniki ostalih izobraževalnih ustanov
(ministrstva, muzeji, arhivi, umetnostne galerije, knjižnice ...) in medijev.
Pomembne so tudi ustanove, ki podpirajo informatizacijo šol (tehnična podpora,
priročniki in navodila).
Povezave so ponavadi urejene v obliki seznamov ali katalogov. Slednji omogočajo iskanje z
iskalniki (search engines).
Pomemben gradnik izobraževalnih omrežij so spletne strani posameznih šol.
Skupni elementi takšnih strani so: naslovi, zaposleni, svet šole, šolski koledar in urnik,
govorilne ure, učni načrti, zdravstveno varstvo, pravila o varnosti, aktivnosti šole in
interesne dejavnosti.
Ponudba, razpečevanje in izmenjava gradiv
Gradiva običajno razvrščamo glede na:
- uporabnike: učitelji, učenci, starši;
pa tudi naključni obiskovalci in podporniki;
- strokovna področja: matematika, zgodovina, jezikoslovje, umetnost, ...
Pomebne so lahko tudi druge razvrstitve: glede na dostopnost (javni / prosti / poskusni / tržni);
glede na obliko (besedilo, slika, zvok, video, ...).
IO mora omogočati enostaven dostop do iskanih gradiv. Dostop do ustreznih gradiv
lahko izboljšamo z zbiranjem in nudenjem informacij o kakovosti in uporabnosti.
Učitelji:
IO mora nuditi možnost sodelovanja, izmenjave izkušenj, mnenj in izobraževalnih gradiv.
Ustrezna vsebina in komunikacije tako nudijo nove izzive strokovnega spopolnjevanja.
Učenci:
Internet je bogat vir testov (z odgovori), zapiski in mnogimi informacijami za marsikatero domačo
ali seminarsko nalogo. Mladi lahko komunicirajo z vrstniki in najdejo obilo zabave.
Starši:
Na IO lahko starši najdejo osnovne informacije o šoli in njenih dejavnostih.
Neposredno lahko komunicirajo z učitelji in svetovalnimi službami ter drugimi starši
o tekočih problemih in dilemah.
Omrežne komunikacije
Internet nudi več vrst komunikacij: elektronska pošte, seznami naslovov, oglasne deske,
konference (notes, chat, video), omrežni sestavki (pasivni, aktivni, sodejni),
orodja za skupinsko delo. Tako lahko osnujemo komunikacije s strokovnjaki, kotiček za starše, ...
Pomembne komunikacije med otroci predstavljajo naslednji mednarodni projekti:
KIDLINK,
I*EARN - The International Education and Resource Network,
ESP - The European Schools Project,
NetD@ys, EUN.
Omrežne komunikacije, sodejnost (interaktivnost) in možnosti sodelovanja
odpirajo nove razsežnosti pri učenju na daljavo,
ki postaja pomembno dopolnilo k ostalim oblikam učenja in poučevanja.
Info
Omrežne informacije vsebujejo podatke o: razvojnih projektih;
dogodkih (tekmovanja, razpisi, predstave, predavanja, ...); razna navodila,
priporočila in priročnike (priprava omrežnih sestavkov, Intranet, ...) ter
slovarje.
Poseben razdelek sestavljajo razne statistike, ki povzemajo razvoj in stanje
omrežja - npr.: število šol s strežnikom ali predstavitveno stranjo, število
dosegov osrednjega strežnika, najpogosteje dosegane strani, ...
Prostočasne dejavnosti
Gradiva za prostočasne dejavnosti in zabavo prispevajo k mikavnosti IO in podpirajo
učenje ob igri. Podpora ima lahko različne oblike: ropotarnica, igralnica,
omrežni časopis, tekmovanja, zabavna gradiva.
Angleščina
Angleščina preveva svetovni splet; nacionalna IO pa so po svoji
naravi pretežno v domačem jeziku. Priporočljivo je ustvariti tudi angleško
okno v IO, kjer se predstavimo svetu in ponudimo splošno zanimiva gradiva.
Organizacijski prijemi
Organizacijske oblike
Pri izgradnji in vzdrževanju IO je pomembno: zagotoviti zanesljivo tehnično
podporo, razdelati in občasno preverjati zasnovo in strategijo delovanja,
skrbeti za sodelovanje z uporabniki in sodelavci (izobraževanje skrbnikov
lokalnih strežnikov), skrbeti za zanimanje za IO, zbirati in analizirati
podatke o uporabi storitev IO in na tej osnovi poskušati izboljšati
delovanje IO.
Ne obstaja najboljša organizacijska oblika IO. Ta je odvisna od
ciljev IO in značilnosti okolja, v katero je IO vmeščeno (finančna sredstva,
osebje). Zasnova IO mora biti prožna in dopuščati razraščanje v razne
smeri.
Privlačnost
Omrežje mora biti privlačno. To lahko dosežemo s ponudbo koristnih informacij
pa tudi z različnimi dejavnostmi: kvizi, tekmovanja, dogodki, razpisi, projekti,
vročimi novicami, omrežnim časopisom, omrežnimi pogovori, ...
Uporabniški vmesnik
Da se IO 'prime', mora količina in kakovost ter širina ponujane informacije
doseči 'kritično maso'. IO ni enostavna zbirka povezav in informacij. Te je
potrebno urediti v sestav, ki omogoča lahek in hiter dostop do pogosto uporabljanih
informacij in storitev. To naj poveča občutek domačnosti z IO pri uporabnikih.
Pomembna sestavina zgradbe IO je podpora možnosti, ki omogočajo uporabniku
sodelovanje pri gradnji IO.
Pri izvedbi IO moramo upoštevati tudi omejitve, ki jih postavljajo pogosteje
uporabljani pregledovalniki, in različnost uporabnikov.
IO običajno povezujejo v celoto strežnike na šolah, izobraževalnih ustanovah
in druga IO s ciljem omogočiti enostaven dostop do gradiv na teh strežnikih;
poleg tega pa tudi spodbujajo sodelovanje in izmenjavo idej in izkušenj med
uporabniki. Uporabnike je potrebno usmerjati v pravilno uporabo možnosti, ki
jih ponuja omrežje in opozarjati na razne čeri.
Pri neangleških IO se pogosto pojavljata problema jezika in pisave.
S HTML 4 je bil Unicode končno sprejet kot omrežni standard. Združen s pisavami
OpenType in lastnostjo FACE v HTMLjevi znački FONT predstavlja zadovoljivo rešitev
problema pisave (še vedno ostanejo težave z vnosom). Problem jezika je veliko
težji. Najbrž si ne moremo zatiskati oči pred angleškim oceanom - v njem
je veliko zanimivega in uporabnega. Odločiti se je potrebno le za pravo
težo in ureditev lastne in svetovne ponudbe. Drugo vprašanje je vpliv
omrežnih komunikacij na jezikovne navade uporabnikov.
Preoblikovanje Slovenskega izobraževalnega omrežja
Leta 1994 je Slovenski parlament dal pobudo za šestletni projekt
Ro - Računalniško opismenjevanje (Batagelj in Rajkovič, 1996;
Batagelj in drugi, 1997). Cilj projekta je dvigniti informatizacijsko raven predvsem na
osnovnih in srednjih šolah. Za podporo ciljev projekta Ro (sodelovanje med šolami,
vrednotenje in razpečevanje izobraževalnih gradiv, učenje na daljavo, ...) smo
oktobra 1995 začeli z izgradnjo Slovenskega
izobraževalnega omrežja - SIO
(Batagelj, Brodnik, Lokar, 1996).
Že od samih začetkov smo izgradnjo SIO oprli na načelo, da naj bo vsak uporabnik tudi
sodelavec. Zato smo začeli razvijati Trubarja - zbirka programov za okolje
Windows, ki omogoča izgradnjo, uporabo (iskanje po) in vzdrževanje katalogov -
zbirk enot opisanih z nabori poimenovanih lastnosti (slovarji, seznami, leksikoni,
zbirke slik, seznami dogodkov, zbirke omrežnih naslovov, ...). Trubar je prosto
dostopen na naslovu:
http://www.educa.fmf.uni-lj.si/trubar/.
Orodja, kot je Trubar, omogočajo avtomatizacijo življenja katalogov. Tudi
uporabniki-neprogramerji lahko razmeroma enostavno ustvarijo omrežne zbirke
podatkov s področij, ki jih zanimajo (npr. domače živali, narečni slovar,
...) na svojem strežniku.
Letos smo se, po analizi SIO glede na priporočila iz prejšnjega razdelka, odločili
za preoblikovanje SIO, tako da se bo bolj približalo potrebam uporabnikov.
'Novo' SIO je na naslovu
http://www.educa.fmf.uni-lj.si/sio/.
Zaključki
Kaj je cilj? Menimo, da je v prosti izmenjavi informacij. Za to je potrebno
zagotoviti:
- prost dostop do informacij;
- prost dostop do informacijske tehnologije;
- prosto izražanje osebnih mnenj.
Izobraževalni proces lahko na vseh ravneh bistveno prispeva k operacionalizaciji tega cilja.
Internet je široko dostopno izobraževalno sredstvo, ki vključuje IO kot specializirane
storitve. IO omogočajo celovito izvedbo zastavljenega cilja in hkrati vzpodbujajo mlade
ljudi za skupno delo in življenje v globalni skupnosti upoštevaje številne različnosti
in podobnosti.
Glede na svojo globalno zasnovo je Internet pravi okvir za izvedbo opisanih zamisli.
Na lokalni / nacionalni ravni IO nudijo osnovo za boljše učenje in sodelovanje. Toda v
svetovnem obsegu še vedno pogrešamo Svetovno IO.
Viri
-
Batagelj V., Brodnik A., Lokar M.:
Slovenian Educational Network. INTERMED'96, Barcelona, Jan 19-20, 1996.
http://aleph.ac.upc.es/intermed/conference.html
-
Batagelj V., Brodnik A., Lokar M., Čač J.:
Slovensko izobraževalno omrežje.
DSI'96, Portorož 17-20.4.96, str. 427-432.
-
Batagelj V., Rajkovič V.:
Information technology project in Slovenian schools.
In: van Weert, T. J. (ed.): Proc. First Euro Education Conference,
Aalborg, 1996, 9-15.
-
Batagelj V., Rajkovič V., Skulj T., Valenčič T.:
Informatization of education in Slovenia: Continuous vision.
Proceedings of International Conference on Computers in Education ICCE'97
International Conference on Computers in Education ICCE'97,
Dec 2-6, 1997, Kuching, Sarawak, Malaysia;
Universiti Malaysia, Sarawak, 1997, 665-672.
-
Batagelj V., Rajkovič V., Skulj T., Valenčič T.:
Program
Računalniško opismenjevanje v slovenskih osnovnih in srednjih šolah ali
Mednarodna konferenca Vzgoja za medije in z mediji,
8-9. maj 1997, OŠ Cirila Kosmača, Piran.
-
Johansson Y.:
Towards a European electronic network for Schools.
Bruxelles, Dec 17, 1996,
http://www.eun.org/oldies/euninfo/minister.htm
-
Oertel M.:
Vom klassischen Unterricht zum Lernen in einem Kommunikationsverbund.
SchulWeb, Apr 1995,
http://www.schulweb.de/konzepte/neulernen.html
-
Walker D.:
Making an Internet Project Work.
SchoolNet, Nov 1995,
http://www.rescol.ca/alasource/portefeuille/Articles/internet_proj.html
Zadnja sprememba: 16. november 1998